Etappbussar från resecentrum?

Kommer ni att ordna transporter från Resecentrum till etapperna för de som åker med kollektiva färdmedel till O-Ringen?

Kommentarer

  • Synd! Det är lite otidsenligt speciellt i dessa dagar med Hållbarhet på allas läppar. Det var samma sak i Norrköping, där tusentals tvingades bila till en satellitparkering då transporter till etapperna från kollektiva färdmedel helt saknades. I Uppsalas fall blir det än mer påtagligt. Gissningsvis är det väldigt många stockholmare som nu måste åka bil för att ta sig till etapperna på ett rimligt sätt, istället för en 40 minuters tågresa och buss från Resecentrum. Att lokalbussarna ska kunna tillgodose ett sådant behov måste nog ses som helt orimligt.
  • Hej Björn,

    De transporter som O-Ringens deltagare gör till och från våra arenor utgör en övervägande stor del av O-Ringens ekologiska fotavtryck. Att erbjuda möjligheter för alla deltagare att göra dessa transporter på ett så hållbart sätt som möjligt är en faktor (bland många andra) som vi tar med i allt ifrån val av arrangörsort till detaljplanering av arenor.

    Uppsala är en ort med fantastiska förutsättningar för ett kollektivt resande, både till orten och inom orten. 2 av våra arenor för O-Ringen Uppsala 2020 är belägna på cykelavstånd från Uppsala C. Vad gäller transport med buss som ingår i anmälningsavgiften är löftet till våra deltagare (vid varje O-Ringen) att bussar utgår från O-Ringenstaden samt från eventuell satellitparkering för färd till arenan.

    Utöver detta har vi för 2020 en aktiv dialog med UL som driver lokaltrafiken i Uppsala. Busslinjerna som de erbjuder kommer ta dig direkt ut till arenorna från Uppsala C (på en sammantaget liknande tid som kö+körtid hade varit på denna sträcka med O-Ringens bussar). Enligt en gemensamma beräkning med UL kommer bussnätet att stå pall för O-Ringens resenärer. Inom kort kommer vi också få klart med ett upplägg med rabatt på lokaltrafikresor som UL erbjuder till O-Ringens deltagare.

    Ett annat tips för de som kommer från Stockholmsområdet är att ta med sin cykel på pendeln (tillåtet från alla stationer utom Stockholm City och ej under rusningstrafik som är kl 6-9 på morgonen och kl 15-18 på eftermiddagen) och cykla vidare till arenorna. Tidseffektivt och hållbart resande!

    Välkommen till O-Ringen Uppsala 2020!
    Med vänlig hälsning
    Sofia
  • Påminnelse.
    Mina 2 frågor, ang resa fr Västerås och var bilparkera. Samt hur anmäler man, att man vill boka försäkring för ev sjukdom under ,anmälda dagar.
    Svar emotses.
    mvh Henry
  • Om jag fattat det rätt så kommer det alltså att  gå lokalbussar till arenorna?

  • Hej,

    Ser att alla inlägg här är gamla.
    Hur kommer det se ut 2022.
    Kommer det att finnas anlutning med buss ut till arenorna från resecentrum?
    Jag antar att det är många med mig som är intresserade av hur detta kommer att lösas.
    Vi räknar med att åka tåg från Stockholm och vill gärna kunna ta oss ut till de olika arenorna på något hyfsat enkelt sätt.

    MVH / Lars
    Lars Ahlström
  • Hej Lars,

    läget är som förut dvs. att vi rekommenderar att ni tar med cykel och därmed kan cykla till etapperna från Resecentrum. Annars är det lokaltrafiken som vi hänvisar till. Våra egna etappbussar trafikerar från satellitparkering samt från O-Ringentorget. Det går lokalbussar till både IKEA där satellitparkeringen är samt till O-Ringentorget från resecentrum.

    Mvh,
    Anna
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Hej!
    Sofia Gyllenswärd skrev 2019:
    "Utöver detta har vi för 2020 en aktiv dialog med UL som driver lokaltrafiken i Uppsala. Busslinjerna som de erbjuder kommer ta dig direkt ut till arenorna från Uppsala C (på en sammantaget liknande tid som kö+körtid hade varit på denna sträcka med O-Ringens bussar). Enligt en gemensamma beräkning med UL kommer bussnätet att stå pall för O-Ringens resenärer. Inom kort kommer vi också få klart med ett upplägg med rabatt på lokaltrafikresor som UL erbjuder till O-Ringens deltagare."

    Gäller även detta fortfarande, om läget är oförändrat? Vi kommer att bo i Uppsala centrum utan bil men med barnvagn, och det skulle vara mycket värt att kunna ta stadsbuss direkt till etapperna från centralen och slippa gå eller åka via O-ringenstaden med bebisen med tanke på all tid och omlastning det innebär.
    Linda Martinsson
  • Svar på frågor om transport till etapperna från Uppsala city

    Bor man i Uppsala under tävlingsveckan rekommenderar vi i första hand att man använder cykel. Det är ca 6 km till de tre första etapperna och 9 km till etapp 4 och 5.
    Anländer man till Uppsala Resecentrum med buss eller tåg har man flera bra alternativ att ta sig med kollektivtrafiken till arenorna. Flera linjer har hållplatser i närheten av arenorna, på etapp 1 och 2 tom på arenan. Man kan också välja lokalbussen till satellitparkeringen och därifrån ta etappbussarna ut (gäller främst etapperna 3-5).
    Vi försökte göra en deal med Upplands lokaltrafik men det ändade "bara" i att de förstärker vissa linjer under veckan. Inga rabatter eller fribiljetter ges. Biljettpriser är färskvara, gå in på UL.se för mer info.
    Mer information om detta och vilka linjer som är lämpliga kommer att ges i programbladet.
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Jättebra Conny, tack för svar!
    Då klarar vi oss. Med en bebis som är för liten för cykelstol är tyvärr cykel inget alternativ, och 6-9 km är för långt att gå. Men då slipper vi åka via O-ringenstaden när det är en omväg.
    Linda Martinsson
  • Välkomna
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Jag ser att du rekommenderar cykling. Jag skulle vilja fråga om det kommer att finnas ett cykeluthyrningsställe, eftersom jag kommer att lämna Litauen med flyg. Om det kommer att finnas en hyresplats, var kommer den att finnas?

    I see that you recommend cycling. I would like to ask if there will be a bicycle rental point, as I will be leaving Lithuania by plane. If there will be a rental point, where will it be?
    Mantas
  • Hej
    O-Ringen har ingen ordnad partner för cykeluthyrning men det finns ju flera aktörer i stan som hyr ut cyklar men det går alltså inte att ordna via O-Ringen. mvh Conny
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Jag ska bo på hotell i Uppsala centrum. Undrar över bussar från centrum till närhet där etappbussarna går ifrån
    Karl-Erik Andersson
  • Anländer man till Uppsala Resecentrum med buss eller tåg har man flera bra alternativ att ta sig med kollektivtrafiken till arenorna. Flera linjer har hållplatser i närheten av arenorna, på etapp 1 och 2 tom på arenan. Man kan också välja lokalbussen till satellitparkeringen och därifrån ta etappbussarna ut (gäller främst etapperna 3-5).
    Vi försökte göra en deal med Upplands lokaltrafik men det ändade "bara" i att de förstärker vissa linjer under veckan. Inga rabatter eller fribiljetter ges. Biljettpriser är färskvara, gå in på UL.se för mer info.
    Mer information om detta och vilka linjer som är lämpliga kommer att ges i programbladet.
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hej!
    Kommer bussarna från satellitparkeringen vara gratis för alla, även för föräldrar till barn som ska delta? Kostar parkeringen?
    T.B
  • Satellitparkeringen är gratis och så även etappbussarna
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Om man parkerar på satellitparkering, tar buss till etapp och sedan buss till O-Ringentorget - är det då smidigt att ta sig med buss tillbaka till satellitparkeringen eller är det bättre att åka buss från etappen tillbaka till satellitparkeringen och sedan ta bilen till O-Ringentorget?
    LL
  • Hej!

    Du kan åka lokalbuss från Ultuna (O-Ringentorget) till IKEA. Jag skulle rekommendera att du går in på ul.se och tar buss 4 och sedan buss nummer 1 som det ser ut:

    https://www.ul.se/#/700225/0/Campus%20Ultuna%20(Uppsala)/700499/0/Coop~2FIKEA%20(Uppsala)//2/

    Mvh,
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Om man vill åka lokal buss från resecentrum till o-ringentorget, vilken hållplats ligger närmast o-ringentorget?
    Lennart
  • Hej!

    Det är en hållplats som heter Uppsala SVA. Det ska vara buss nummer 4 som går hit. Bussarna är något omdragna så kan hända att hållplatsen är flyttad något längre bort än vanligt.

    Välkommen till O-Ringentorget!

    Mvh,
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Hej!
    Jag skulle säga att det nog är mycket mer komplicerat än så. Jag försökte åka till SVA i söndags men bussarna gick inte in på campus-området alls. Dock var det inget meddelande om detta på UL.se när jag sökte resa, utan jag fick råd att åka linje 4 till SVA. Väl i bussen tickade hållplatserna i bussen på skärmen på tills några hpl innan när det plötsligt upphörde att rulla. Ingen info där heller om avstängda hållplatser utan först när jag såg campingen och sen skylten för Genetikvägens hållplats (som jag inte skulle passera) kastade jag mig av, och det blev bra men var svårt att hitta till torget utan vägvisning från O-ringen eller UL, men det gick ju bra att fråga orienterarna. Jag har inte vågat mig på resan igen men när jag söker nu står det så här för linje 4: "Hållplats Kronparksgården (Uppsala), Ekudden (Uppsala), SVA (Uppsala), Veterinärvägen (Uppsala), Campus Ultuna (Uppsala) och Ultunaallén (Uppsala) är indragen i båda färdriktningar. Vi hänvisar till hållplats Hammarby kyrkogård och Genetikvägen." Så jag skulle tro att Genetikvägen är närmsta öppna hållplats.

    Linda Martinsson
  • (Det är faktiskt samma problem med buss till etapperna. Jättebra att O-ringen rekommenderar busslinje, men jag hade önskat att man även rekommenderade hållplats. Sitter och jämför kartor, tidtabeller och hållplatslägen på google varje kväll för att hitta rätt. Och sen då att UL anger avgångar och ankomsttider även för indragna hållplatser och linjer - man måste klicka på nån varningssymbol för att få upp att en tur är inställd, den anges som att den går i övrigt. Här har varit jättesmidigt att åka stadsbuss med 7-dagars biljett och allt ligger verkligen nära, men det har varit svårt att hitta information när man inte kan stan, UL och linjerna sen innan. )
    Linda Martinsson
  • Tack för era synpunkter vi tar med oss dessa och skall verkligen försöka informera bättre framöver.
    Tack
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Tack själva!
    Bra att ta med erfarenheterna till kommande år, men även att det har funkat väldigt smidigt med allt stadsnära och hållplatser så nära arenorna. Jättebra upplägg! Det jag har saknat från O-ringens sida är nog mest info om vilken hållplats som gäller var (men som sagt väldigt bra med beskrivningen av vilka busslinjer som går till resp arena) och att ni hade snackat ihop er med UL och kunnat tyda dem och deras ändringar åt oss som inte förstår, tex att linjerna förbi torget inte går dit denna vecka. Idag till Flottsund såg det hos UL ut som även linje 31 och 101 gick till arenan, om man inte letade upp att de var inställda idag. Infon hos O-ringen kunde helt enkelt ha varit "Ta buss 8 till Sunnerstabacken. Hållplats Nåntuna vägskäl är indragen 07-17."eller liknande. Det har gått jättebra att åka stadsbuss och har inte varit överdrivet fullt de tider vi åkt.
    Linda Martinsson
  • Tack tack
    Conny Gunnarsson Logistik