Etappbussar

Hittar inte Information om etappbussar. Exakt varifrån går de?
Svårt att boka boende om vi inte vet, då en i familjen måste ha bilen till Östersund (MTBO) och de andra åka buss till tävlingarna.
Sofia

Kommentarer

  • Hej
    Vi vet ännu inte om vi kan ordna transport från Järpen ut till etapperna. Däremot går det tåg och bussar (ordinarie trafik med Länstrafiken) vilket gör att du kan ta dig till Undersåker och därifrån går det buss ut till etapperna.
    Välkommen till O-Ringen Åre 2023.

    Vi ses Till fjälls 2023 - Välkommen till O-Ringen Åre!
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Känns väldigt osäkert att förlita sig på lokaltrafiken för att ta sig till etapperna. Många som bokat camping i Järpen samt Molanda har räknat med busstransport därifrån. På översiktsbilden över arenorna finns en bussymbol där.
    När kommer komplett information från oringen kring era bussar och turer?
    Sofia
  • Hej
    Tack för din fråga och vi håller på med detaljerna kring denna planering just för tillfället
    vi kommer att gå ut med komplett information kring bussar och turer under den närmaste tiden. Det kommer att komma på hemsidan så avvakta den informationen
    Tack
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Finns det parkeringsmöjligheter i Järpen ovh Trillevall? Vi har boende i Ottsjö och tänker att köra med egen bil. Är det möjligt?
    Anneli
  • Hej
    Likt övrig detaljplanering kring bussning och parkering mm så kommer det mer komplett information under den närmaste tiden.Det kommer att komma på vår hemsida så avvakta den informationen.
    Tack
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hej!
    Jag försöker mig förstå på vart satellitparkeringarna kommer att vara. Om jag tolkar översiktskartan som funnits i O-ringentidningen rättt så finns det bara 2, Duved och Undersåker? Innebär det att man t.ex. inte kommer kunna ta bussen från Åre by?

    Utöver det, kommer det gå bussar mellan t.ex. Molanda camping och Åre by för att ta sig till O-ringentorget?
    Johan Herbst

  • Hej
    Tack för ditt mail Johan och skickar dig en rad i mail.

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Vår familj behöver dela på sig, jag cyklar och övriga ska springa. Jag behöver därför ta bil till Östersund då inga bussar går dit. Det innebär att övriga familjen behöver ta buss till OLetapperna. I programtidningen står det att man kan nyttja någon av era busslinjer för detta. Därför bokade vi boende i Åre Björnen. Nu när man läser på er hemsida finns inte den linjen kvar. Miss i informationen eller har den faktiskt förvunnit. Hur tycker ni i så fall att vi ska lösa transporten? Eftersom man måste boka långt i förväg måste det ni skriver gälla. Och säg inte att vi ska ta lokalbussen. Vad händer om det står 100 pers som vill kliva på den det går ju inte.

    Mats
  • Hej
    Tack för er fråga.
    När beslut togs om att arrangera O-Ringen i Åre så var tanken att vi skulle ha två av OL-etapperna i Åre Björnen. När vi på grund av pandemin tvingades skjuta upp O-Ringen Åre så kunde vi inte längre använda arenan i Björnen på grund av planerade nybyggnationer. I ursprungsplanen låg också att ha en busslinje från Björnen men i och med flytten av arena, tillsammans med en kraftig ökning i kostnader kopplade till våra transporter, så kommer denna busslinje att behöva ersättas av parkering på en av våra satellitparkeringar och vidare transport därifrån med etappbuss.
    Vi förstår att det kan ställa till det i planeringen för er deltagare och det ber vi verkligen om ursäkt för. Vi förstår också att det har varit otydligt i och med att informationen angående en busslinje från Björnen har legat kvar i vår kommunikation.
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hej
    Jag och många andra har bokat boende i Björnen under förutsättning att det går att ta sig till och från respektive arena med just buss. Så sent som i oktober 2022 kommunicerades att en buss-linje skulle gå från just Åre Björnen. Förutom reseplanering så är det ju ohållbart från ett miljöperspektiv att folk ska behöva ta bilen istället för buss. Dessutom kommer det bli extremt svårt att ta sig ut på E14 från just Åre Björnen om alla åker bil. Som ett alternativ till buss hela vägen från Björnen till respektive arena, skulle ni inte kunna sätta in en busslinje mellan Björnen och Åre By, på motsvarande sätt som skidbussarna på vintern? Och så får vi som bor i Björnen byta buss i Åre.
    Johan Larsson
  • Hej,
    Jag bokade boende i Åre Björnen i slutet av förra året och den största anledningen till att jag valde att boka boende i just Åre Björnen var att etappbussarna skulle gå från Åre Björnen. Det var den informationen som fanns då. Jag har tänkt resa till Åre med tåg, vilket är klimatsmart och rekommenderas av er. Med bussar som går mellan Åre Björnen och tävlingarna skulle det vara perfekt, men nu ser jag inte hur jag ska kunna ta mig till etapperna utan bil? Det känns jättetråkigt att förutsättningarna har förändrats när jag och många andra redan har bokat boende.
    Finns det möjlighet att ni sätter in bussarna igen från Åre Björnen?
    Emma
  • Hej tack för er fråga; Vi ber återigen om ursäkt för att lösningar med satelitparkeringar i större utsträckning än den tänkta ursprungsidén kommer att påverka boende i Björnen.
    Men som sagt en kraftig ökning i kostnader kopplade till våra transporter, så kommer denna busslinje att behöva ersättas av parkering på en av våra satellitparkeringar och vidare transport därifrån med etappbuss.
    Vi förstår att det kan ställa till det i planeringen för er deltagare och det ber vi verkligen om ursäkt för. Vi förstår också att det har varit otydligt i och med att informationen angående en busslinje från Björnen har legat kvar i vår kommunikation.
    Dock har vi jobbat vidare med att hitta en egen Busslinje i miniformat endast för de boende i Björnen som inte har ankommit med en egen bil och inte kan ta sig till arenorna annars just för att inte strandsätta någon i denna nya lösning men med uppmaningen då om att det enbart är för de ”billösa” som bokat upp sig innan den nya resplanen publicerades. Detaljer kring den turen kommer tillsammans med övriga tidtabeller att publiceras i god tid innan vecka 30.
    Tack för er förståelse och flexibilitet.
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hej,
    Nu när ni har ändrat förutsättningarna med ökade kostnader och andra transporter, ger ni då också möjlighet att avboka anmälan och få anmälningsavgiften tillbaka?
    Lars
  • Hej, jag tycker att ni O-ringen börjar röra er i grumliga juridiska vatten när ni väsentligt ändrar förutsättningarna för alla boende på Björnen under O-ringen och inte längre erbjuder etappbussar dit. Björnen har ju varit "huvudboende" ända sedan O-ringen i Åre annonserades och lockat tusentals(?) boende/deltagare just dit pga. tidigare arenor och tills nu även de etappbussar som ni strukits(?). Kommunikation att etappbussar ska gå från Björnen har legat med i ert material under öppnad tävlingsanmälan - därmed är det en tjänst som förväntas ingå i det "tävlingspaket" med kringtjänster som O-ringen erbjuder.

    Med hänvisning till "Bokningsvillkor för O-ringen Åre 2023" daterade 20/7-22 "Allmänna bokningsvillkor för O-ringens tävlingar och produkter arrangerade av O-ringen AB", §10 "Vad gäller om O-ringen vill ändra en produkt/tjänst" samt "Ändring påkallad av O-ringen AB" samt §10.2 så bör ni erbjuda full återbetalning på anmälningsavgift för de boende i Björnen som numera inte kan utnyttja etappbuss från Björnen ingående i tänkt "tävlingspaket" och därmed inte vill eller kan delta på O-ringen i sin helhet.

    Alternativt ser ni till att etappbussarna återinförs till Åre Björnen.
    Harri Andrée
  • Hej
    Blir riktigt besviken på hur ni har skött det här - eller rättare sagt inte skött det här. Att så totalt nonchalera er kunder - vi orienterare - känns faktiskt som ett slag i ansiktet.
    För oss som bokat ett svindyrt boende i Björnen innebär det här radikalt förändrade förutsättningar och att ni inte ens bryr er om att kommunicera ut det är häpnadsväckande dåligt, snudd på bedrägligt.
    Kanske avbokar vi nu veckan, kanske åker vi ändå men då utan att vi föräldrar kommer kunna spring - dels för att vi nu inte får råd, dels för att vi tvingas tillbringa veckan med att skjutsa våra barn.
    Jag brukar åka till O-ringen med ett leende, ni har tyvärr tagit bort det leendet.
    David
  • Vi har bokat och betalat dyrt boende i Björnen under förutsättning att busspåstigningen sker mindre än 1 km därifrån. Den informationen fanns på hemsidan vid anmälan till oringen. Vi valde boende just därför. Tror inte vi är ensamma. Jag förutsätter att ni står fast vid den information ni gått ut med. Man måste kunna lita på oringen! Det fanns inte heller information om extra betalt för bussbiljetter. Kan man köra bil direkt till etapperna?
    Maria
  • Hej!
    Vi förstår att ändringen som också kommer sent och precis som ni skriver inte kommunicerats ut tidigare ställer till det för er som kommer till O-Ringen utan bil. Vi har därför tillsammans med vår bussoperatör tittat på en lösning som transporterar er utan bil mellan Björnen och Åre by (för vidare transport med etappbuss därifrån). Det kommer att trafikera i begränsad omfattning och kunna ta ett visst antal passagerare. Vi har ingen möjlighet att transportera alla boende i Björnen med buss från Björnen utan uppmanar de som kan att samåka till en av våra satellitparkeringar.

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hej! Min klubb har bokat 70 bäddar i Björnen och många av oss har planerat att ta tåget till Åre. Jag har svårt att hitta en vettig karta över transportvägar, busshållplatser mm, är den borttagen från hemsidan eller kan länka in den här?
    Kan vi räkna med att de som inte har tillgång till bil får plats på den mindre etappbussen från Björnen? Om inte, hur rekommenderar ni att vi transporterar oss till orienteringsetapperna? Hur lång tid kan vi räkna med att det tar från Björnen?
    Då vi har många nya familjer med oss och bokade boendet utifrån läget nära den tidigare etappbussen i Björnen behöver vi snarast få mer information för att kunna planera för en trevlig vecka även för förstagångsfamiljer och billösa.
    Sara
  • Är det helt omöjligt att ta reda på vart folk bor och vill åka ifrån och köra bussarna efter det? Det blir ju kortare resa till Björnen flera dagar jmf med att bussen skall till Åre…
    Annika
  • Hej
    Vi har boende i Ottsjö och till etapperna i Trilllevallen skulle det således vara så att vi skulle behöva fara till Satelitparkeringen i Undersåker och sedan tillbaka till Trillevallen. 1) Är inte det onödigt? 2) Finns det inget annat sätt att lösa det på ? Vad skulle behövas för en P-plats på plats. Utgår ifrån att Trillevallen säkerligen tar emot ett tusental besökare vintertid? 3) att ta lokalbuss är ju ett alterantiv om den gick. Den går ju bara en gång per dygn.
    Så har ni ngt tips.
    Bo Magnusson
  • Vadå inga bussar från Björnen. Det här var sista o-ringen, ingen respekt alls för de deltagare som planerat detta lika länge som arrangören.
    Rollen
  • Hej!
    Tack för att du hör av dig till oss. Vi förstår att det finns en del frågor kring våra transporter och vi jobbar nu hårt för att lägga hela pusslet och presentera en lösning för er deltagare. I kommande nummer av O-Ringentidningen och på vår hemsida kommer vi att presentera närmare hur du transporterar dig bäst utifrån var du bor under O-Ringen Åre. Vi vill också be om ursäkt för att detta har dröjt och för att vi har behövt göra ändringar i vår ursprungsplan t.ex. att nu inte ha bussar från Björnen. Vi hoppas att vi tillsammans kan lösa transporterna med samåkning och genom att ha viss busskapacitet från Björnen till Åre by och etappbussarna för er som kommer till Åre och bor i Björnen men utan bil.
    Tack för er förståelse!
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hej!
    I er nyhet om satelitparkering på hemsidan står Undersåker med på de första tre etapperna men inte på etapp 4 o 5 är det en felskrivning? Vi är en klubb som hyr ett boende i Undersåker och åker dit med storbuss, för att vi hittade ett boende som låg nära en satelitparkering. Det är inte reko att ändra förutsättningarna så här sent, när det varit svårt att hitta boende i området där alla i klubben kan bo gemensamt. Det är ju lite det som är grejen för oss med O-Ringen. Men som sagt var kan det ju vara en felskrivning för om jag tolkar ditt svar till Sofia den 9 januari så går det etappbussar från Undersåker alla etapper.

    Yvonne Näslund
  • Hej
    Som lite mer svar i denna tråd;

    Tack för att du hör av dig till oss. Vi förstår att det finns en del frågor kring våra transporter och vi jobbar nu hårt för att lägga hela pusslet och presentera en lösning för er deltagare. Huvudskälet till att vi blivit tvingade att ändra vår huvudplan för transporter för O-Ringen Åre 2023 är att effekter från 2 års pandemi och ett förändrat omvärldsläge drabbat vår budget med ytterligare 10 miljoner i transportkostnader. I kommande nummer av O-Ringentidningen och på vår hemsida kommer vi att presentera närmare hur du transporterar dig bäst utifrån var du bor under O-Ringen Åre. Vi vill också be om ursäkt för att vi dröjt med information och för att vi har behövt göra ändringar i vår ursprungsplan t.ex. att nu inte ha bussar från Björnen. Vi och vår styrelse har jobbat mycket hårt med denna fråga sedan i höstas och vi hoppas nu att vi tillsammans kan lösa transporterna med samåkning och genom att ha viss busskapacitet från Björnen till Åre by och etappbussarna för er som kommer till Åre och bor i Björnen men utan bil.
    Tack för er förståelse!

    O-Ringen genom
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Otroligt konstigt svar eller obefintligt svar ang. buss och satellitparkering från Undersåker som Yvonne Näslund fick….
    Det måste ju då betyda att det är som Conny Gunnarsson skrev till SOFIA 9/1 att det är buss från Undersåker till ALLA etapper.

    Pellepersson
  • Hej
    Som vi skrev tidigare det går det tåg och bussar (ordinarie trafik med Länstrafiken) vilket gör att du kan ta dig till och från Undersåker och därifrån till etapperna via transporter men det är olika lösningar för olika etapper.
    Pusslet läggs fortfarande med och vi är också beroende av tidtabellsplaneringar mm
    I kommande nummer av O-Ringentidningen och på vår hemsida kommer vi att presentera närmare hur du transporterar dig bäst utifrån var du bor under O-Ringen Åre
    Välkommen till O-Ringen Åre 2023.
    Conny Gunnarsson Logistik