Dubblera MtbO och OL

Hur gör jag om jag vill dubblera och delta i både MtbO och OL?
O-Ringen O-Ringen (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Under O-Ringen Åre 2023 rekommenderas det att inte delta i både MTBO och OL under samma etapp, detta då arenorna för MTBO respektive OL för etapp 1 och 2 ligger så långt i från varandra.

    Däremot är det möjligt att delta i både MTBO 3-dagars och OL 3-dagars då de går olika dagar.
    Magnus Johansson IT & Digitalisering
  • Magnus, i ditt svar säger du att det ”rekommenderas” att man inte kombinerar OL och MTBO som har etapper samma dag (E1&2). Men betyder det att det ändå är möjligt om man jobbar sig lite? Går det alls att parkera på OL arenan med bil om man ändå vill försöka kombinera ett helt 5dagars med MTBO?
    Kristian Palm
  • Hej!

    Vi har ingen arenaparkering vid våra OL-arenor utan här har vi satellitparkeringar i Duved och Undersåker med buss därifrån. Däremot har vi parkering vid MTBO-arenorna.

    Mvh,
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Kommer det tidsmässigt att vara möjligt att dubblera MTBO och 5-dagars OL? Har ni tänkt att erbjuda någon typ av transport till MTBO i Östersund?
    Thomas Karlsson
  • Hej

    Vi kan inte garantera att det tidsmässigt är möjligt att delta i både MTBO och OL samma dag. Det är över en timme att köra mellan satellitparkering för OL och parkeringen för MTBO. Vår ambition är att starttiderna för MTBO ska vara bästa möjliga för de som väljer MTBO, så vi kommer inte anpassa starttiderna för att underlätta deltagande i dubbla grenar. Det känns fel att anpassa starttiderna för några få som vill dubblera om det gör tävlingsupplevelsen sämre för alla de som vill fokusera på en gren.

    Vill man både cykla och springa så rekommenderar vi att man springer 3-dagars OL, det vill säga dagarna efter MTBO.

    Det kommer inte att ordnas någon transport till MTBO, det är tyvärr inte logistiskt lösbart för oss att transportera cyklar.
    Magnus Johansson IT & Digitalisering
  • Hej
    Skulle uppskatta om ni kan utvärdera att eventuellt tänka om kring MTBO och tider. I mitt fall gäller det inte en utövare utan det gäller en familj, ett boende, en bil och för olika individer deltagande i MTBO eller OL. Som det verkar nu är det omöjligt att lösa det utan flera bilar och körkort och konsekvensen blir att alla i familjen inte kan vara med där dom önskar. Med MTBO som eftermiddags eller kvälls tävling skulle det gå att få ihop pusslet. Vid helger där det arrangeras 2 MTBO tävlingar lördag/söndag är det vanligt med eftermiddagstävling för att det skall fungera med restider.
    Thomas Karlsson
  • Hej

    Vi tar till oss det du skriver och får fundera vidare på om vi kan göra någon anpassning. Vi är medvetna om att det inte är optimalt med MTBO och OL så lång ifrån varandra, men tyvärr har vi ingen lämplig terräng för MTBO närmare OL-arenorna.
    Magnus Johansson IT & Digitalisering
  • Hej igen
    Har ni kommit fram till något angående anpassningar för ett mer lätt tillgängligt MTBO? När kommer detaljerat tidsschema förolika tävlingar och mer detaljerad information om transporter. Detta behövs för att förstå var boende är möjligt.
    Thomas Karlsson
  • Hej

    Vi har ännu inte satt tiderna för MTBO, vi jobbar på det.

    Vad gäller transporter så är det som tidigare sagts egen transport som gäller för att ta sig till MTBO-arenorna, vi har inte möjlighet att transportera cyklar. Det vi vet angående transporter till OL-arenorna kan du hitta här: https://oringen.se/tillfallen/are-2023/are/transport-till-etapperna.html. Som du säkert noterat har vi drabbats av mycket stora kostnadsökningar för transporterna och jobbar nu intensivt för att sätta alla detaljer kring resorna. Mer information kommer vartefter detaljerna blir klara.
    Magnus Johansson IT & Digitalisering
  • Hej
    När kommer ni bestämma om det är förmiddags, eftermiddags eller kvällstävling för MTBO? Kvällstid hade underlättat för oss med en bil, en familj, ett boende och två intressen.
    Thomas Karlsson
  • Hej

    Det kommer att bli MTBO-tävlingar på förmiddagarna. De exakta tiderna är inte helt klara än, men med största sannolikhet blir första start kl 10 under alla tre etapperna.

    Om vi ska ha tävlingen på kvällstid för att samma bil först ska hinna åka till OL och sen till MTBO behöver starttiderna vara så sent att sista deltagare förväntas gå i mål närmare midnatt, det blir inte bra.

    Förslagsvis får familjens cyklist skjutsa löparna till en busspåstigning och sedan ta bilen in till Östersund för att delta i MTBO. Om löparna är färdiga innan cyklisten är åter kanske de kan ta bussen till Åre by och se lite av O-Ringentorget eller byn.

    Vi förstår att det blir omständligt att få till logistiken, men med den terräng vi har så vi har svårt att göra annorlunda.
    Magnus Johansson IT & Digitalisering
  • Är starttiderna för MTBO fastställda till 10:00? För mig gäller ingen dubblering utan mer om jag kan boka boende på Lördag kväll en bra bit söder om Östersund eller inte på vägen från MTB-SM i Borås.
    Magnus Aasa
  • Hej

    För de två första etapperna är planerad första starttid 10.00. För den tredje etappen är det planerad start från 11.00.
    Magnus Johansson IT & Digitalisering