Corona

Hur tänker ni kring Corona-situationen? Det är långt tills O-ringen går av stapeln men med tanke på att vi deltagare behöver boka boende o dyl så vore det bra att veta hur era tankar går...

Kommentarer

  • Hej!

    Vi har flera månader kvar till O-Ringen Uppsala 2020 och det är än så länge för tidigt att uttala sig om Coronaviruset kommer att påverka arrangemanget. Vi följer noggrant och fortlöpande utvecklingen och de senaste offentliga uttalanden som kommer ifrån relevanta myndigheter.

    Vi kommer att återkomma gällande anmälningsavgifter då vi ännu inte vet om och hur vi kommer att påverkas.

    Mvh,
    Anna Wennertorp
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Etersom det finns en risk att Coronan härjar ännu i juli vågar man inte boka boende eller startplats om man inte får pengarna tillbaka om arrangemanget inhiberas..
  • Hej Jan,

    vi vet som sagt inte hur läget kommer se ut framöver och har därför valt att förlänga anmälningsstoppet på obestämd tid. Information kommer komma ut på hemsidan när vi vet mer kring hur situationen ser ut framöver.

    Om du känner osäkerhet så går det liksom tidigare år bra att vänta med anmälan och bestämma sig veckan innan eller så sent som samma dag om du vill delta i etappstart. Du är alltid varmt välkommen till O-Ringen!
  • Hej,
    Har ni nu kommit fram till vad som gäller för avbokningsmöjligheter alternativ pengar tillbaka om evenemanget blir inställt med anledning av Coronaepidemi?
  • Hej Malin!

    Vi kommer att återkomma gällande anmälningsavgifter då vi ännu inte vet om och hur vi kommer att påverkas. När beslut tas närmare inpå så kommer information komma ut på hemsidan. I dagens läge med flera månader kvar så håller vi alla tummar vi kan för att vi ska kunna genomföra O-Ringen!
  • Hej
    Vi anmälde oss för någon vecka sedan (men har inte betalat ännu), precis innan restriktioner angående bl.a. orienteringsevenemang blev aktuellt. Kan jag vänta med att betala tills ni klargjort vad som gäller avbokning/pengar tillbaka?
  • Hej Henrik!

    Det går bra att vänta med att betala som med övriga fakturor men om du inte gör det efter påminnelser så kommer bokningen så småningom att plockas bort och du kan behöva göra en ny. Anmälningsstoppet är dock förlängt på obestämd tid så det går ju att anmäla sig till samma pris även ett tag framöver. Mer information kommer på hemsidan när vi vet mer så håller vi alla tummar vi kan för att det ser bättre ut framöver!

    Ha en fortsatt fin helg!
  • Hva med booking som er gjort for overnatting, hyret hus, vil det bli erstattet ved en evt. Kansellering av arrangement?
  • Hej Geir,

    Vi undersöker just nu alla parametrar för ett eventuellt inställt arrangemang, däri ingår förutsättningar för avbokning av boenden. Vi har en dialog med Nordic Travel och kommer i god tid innan arrangemanget att gå ut med information om vad som gäller. Håll utkik på oringen.se för uppdaterad information.
    Vi håller drömmen om O-Ringen Uppsala 2020 vid liv!

    Med vänlig hälsning,
    Sofia

  • Hej!

    Under gårdagens presskonferens sade man att regeln om inte större folksamlingar gäller till sista december 2020. Då borde det väl vara klart att O-ringen inte går att anordna eller har ni fått andra direktiv?!
  • Hej Sofia,

    vi har givetvis inga andra direktiv än de som kommunicerades igår. Vi kommer att gå ut med information inom kort om O-Ringen Uppsala och ber om ditt tålamod så länge.

    Mvh,
    Anna
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • När kommer ni informera om beslut?
    Det är väl klart att det ställs in med tanke på gårdagens regel hela året?
    Vi har betalat både husvagnsplats o tävling. Hoppas på att få pengarna tillbaka för att kunna semestra på annat sätt. Blir jobbigt för oss annars.
  • Hej!
    Jag hittar inte uppgiften om att arrangemang med fler än 50 pers ska ställas in året ut på FHM?
    Dock hittar jag indikationer under flera rubriker, t ex ”riskbedömning”, som tyvärr tämligen solklart pekar på att det inte är möjligt att genomföra i år. Kan hela tidplanen för O-ringen skjutas fram ett år? Skulle underlätta även för ev återbetalning, många skulle vilja vara med även om det blir 2021 i Uppsala. Vet ej om detta är möjligt, men med den situation som råder är nog mycket förhandlingsbart!
    Jag kan standardsvaret, ”vi får vänta och se”, men ni måste ju om inte annat ha ett datum för när beslut måste ta om det inte är säkert att genomföra arrangemanget?
  • Hej.
    När kommer det ett datum på när ni måste ta ett beslut på om det blir något eller ej. Säg inte att det är långt kvar, för det är det inte. Många stora arrangemang har antingen ställt in eller flyttat. Det ända ag vill ha och jag tror inte jag är ensam är just detta datum.

  • Hej Anders,

    vi jobbar för fullt med detta för att hitta en så bra lösning vi bara kan om vi inte kan genomföra O-Ringen i sommar. Vi kommer att återkomma inom den närmaste tiden för att ge ett besked samt ha svar på frågor som vi förstår dyker upp.

    Tack för ditt mail och tålamod!

    Mvh,
    Anna
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Ja vi är många som väntar på ett besked. Det är många avbokningar eller bokningar som ska göras. Tacksam för snart besked.
  • Hej,

    Jag ser också fram mot ett datum för beslut, jag misstänker att det hänger ihop med när ni börjar ta på er för stora kostnader.

    I SVT nyheter nämndes "april" https://www.svt.se/sport/orientering/o-ringen-4
  • Hej Cecilia,

    vi jobbar hårt för att komma med ett besked under april. Tack för ditt tålamod!
    Mvh,
    Anna
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Jeg misunner ikke Uppsala2020 arrangørene, men registrerar svar innen april.
    Som med andre arrangement i andre idretter, så kan dette jo også ha noe med avklaringer mot Åre2021 osv og at Uppsala vil annonsere mer enn bare ja/nei for 2020 når meddelelsen kommer ut.
  • Hej!

    Vi jobbar på för fullt och kommer att återkomma så snart beslut är fattat och kommer då att försöka ha svar på många av era frågor t.ex. den du ställer Kirsti.

    Varma hälsningar,
    Anna
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • @Anna, har ni någon deadline för beslut?
  • Hej!

    Besked kommer att komma under april - troligtvis under den närmaste veckan.

    Mvh,
    Anna
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Hej!
    Vi anmälde oss till 2020 och fick inga pengar återbetalda utan istället anmälan flyttad till 2021. Nu med den osäkerhet som råder vill vi troligen avanmäla oss och ha igen pengarna. Hur gör vi då?Eftersom det togs beslut i våras att arrangörer ska återbetala inställda arrangemang och vår anmälan gällde 2020 som ställdes in anser vi oss ha rätt till det.
  • Hej Håkan,

    vi förstår givetvis er oro.

    Det vi kan göra för er om ni inte vill ha kvar er start till 2021 (alltså det som flyttades) är att ni får ett värdebevis på motsvarande summa. Vår bokningsservice oringen@nordictravel.se hjälper er gärna med detta. Värdebeviset är giltigt i tre år och kan också överlåtas till någon annan.

    Mvh,
    Anna
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Är det verkligen så illa att om man känner osäkerhet och vill ha tillbaka pengarna nekas man?! Ett värdebevis är ju absolut inte detsamma som pengar..
  • Hej Sofia,
    anmälan till vår tävling är bindande och inte återbetalningsbar om man inte tecknat särskilt återbetalningsskydd varpå den kan återbetalas utifrån vissa förutsättningar som sjukdom, tillbud eller liknande, du kan läsa mer om det i våra villkor.

    Vår förhoppning är att alla anmälda ska vilja delta på O-Ringen, om inte nästa år så något av de kommande. Det är också möjligt att överlåta eller sälja värdebeviset om inget av kommande år lockar. Jag hoppas att något av de alternativen ska passa dig och önskar dig varmt välkommen till O-Ringen framöver.

    Hör gärna av dig om du har andra frågor, behöver du hjälp med överlåtelse eller önskar värdebevis så hör av dig till vår bokningsservice så hjälper de dig gärna!

    Vänliga hälsningar
    Jessica

  • Jag anmälde mig till oringen år 2020, inte år 2021. Det är helt olika förutsättningar för vår familj nästa år. Ni kan inte säga att den bara sköts upp. Ett helt år!!!
    Jag efterfrågar mina pengar precis som många andra gör. Inte klokt att det hänger på mig att sälja anmälan och campingplats!

  • Hej Niilla!

    Känner du osäkerhet inför om ni kan vara med 2021 så går det bra att välja värdebevis, hör av dig mailledes till vår bokningsservice på oringen@nordictravel.se så hjälper de dig vidare!

    Vänliga hälsningar
    Jessica
  • Enligt ARN så finns beslut att man har rätt till återbetalning för inställda arrangemang. Se denna länk: https://www.hallakonsument.se/aktuellt/corona-arn-slar-fast-ratt-till-aterbetalning/
    Även om tävlingen blir av 2021 så blir det troligen under helt andra förutsättningar och barnen i familjen är äldre varav en i vår familj slutat orientera sedan 2020.

  • Hej,
    hur tänker ni inför 2021?
    - Vasaloppet har ju utökat så man kan åka 12/2-7/3, dvs tre och en halv vecka. Eliten har en egen tävling.
    - Har ni något liknande i åtanke för Oringen-2021?
    Det börjar bli dags att planera för (en annorlunda) sommar. När tror ni att ni kan komma ut med information?

  • Hej Håkan!
    Vi känner till det beslutet, O-Ringen Uppsala är inte inställt utan uppskjutet ett år då vi utifrån rådande pandemi inte kunde genomföra arrangemanget i somras. Vi har höga förhoppningar att kunna genomföra nästa sommar. Om du känner oro för ditt och familjens deltagande är du välkommen att höra av dig till oss på oringen@nordictravel.se så kan vi hantera specifika frågor kring just din bokning och ordna med ett värdebevis om ni önskar det istället, kanske framförallt aktuellt för den del av bokningen som rörde det barn som slutat orientera. Vi hoppas kunna välkomna er nästa sommar!

    Vänliga hälsningar
    Jessica

    Hej Per!
    Vi har höga förhoppningar om att kunna genomföra O-Ringen Uppsala 2021. Vi har löpande kontakt med smittskydd och är uppdaterade utifrån rådande rekommendationer. Redan nu ser vi över vissa nya anpassningar utifrån den rådande pandemin som tex fler servicestationer, handsprit och liknande. Dock är det fortfarande för tidigt att säga vad som kommer gälla i sommar men senast i april så kommer vi informera alla deltagare, vi återkommer om exakt datum för det längre fram.

    Vänliga hälsningar
    Jessica
  • Hej
    Ni borde kunna informera ganska omgående, med tanke på att många vill planera sin semester i god tid (om det finns något att planera?). Den nya Pandemilagen talar väl sitt tydliga språk. Den gäller till att börja med t.o.m. september -21.
  • Hej Göran
    Än så länge omfattas inte O-Ringen och andra stora motionslopp/evenemang av den nya pandemilagen. Vi lyder fortfarande enligt Polis och myndigheter under ordningslagen. Men vår förhoppning är att vi ska föras över till pandemilagen och under den kunna bedömas utifrån våra förutsättningar att genomföra arrangemanget smittsäkert eller ej. Pandemilagen är ju inte bara till för att stänga ner, utan också tillåta verksamheter som anses smittsäkra utifrån rådande omständigheter. Vi följer utvecklingen och så fort vi med säkerhet vet att det inte går att genomföra O-Ringen i sommar så kommer vi naturligtvis att informera alla om det. Men än så länge är det för tidigt att "kasta in handduken". I våra kontakter med smittskyddet så är man positiv till att vaccineringen ska göra att vi till slutet av sommaren (när O-Ringen ska genomföras) har ett smittsäkert läge i samhället.
    MVH
    /Jens
  • Hej Jens!
    Tack för svaret. Vi håller tummarna. 🙂
  • Tack för bra svar Jens. Jag hoppas så att vi får möjlighet att tävla i sommar. Lycka till med planerandet!
  • Hejsan grabbar,

    Jag hade personligen inga större problem när ni "sköt upp" tävlingen ett år, och tyckte det var rätt beslut i en svår situation. Och jag vill väldigt gärna komma och springa i Uppsala 2021 och träffa min tokiga kusin GunInger som är i en av arrangörsklubbarna.
    Problemet idag är dock att jag fortfarande bor i Västra Australien, där myndigheterna är allra mest fanatiska med att inte släppa in någon CoVid-smitta, och alla tecken idag är att omvärlden inte alls kommer att hinna få någon ordning på sina pandemier redan till sommaren - så jag kommer fortfarande att vara lagligt förhindrad att resa någonstans, speciellt inte Sverige - för myndigheterna här är inte alls imponerade över hur smittskyddet hanterades så dåligt.....
    Och om jag på något vis skulle kunna fuska och simma länge för att komma härifrån utan tillstånd, så skulle jag sen bara hamna (förmodligen allra sist) i den grupp av (tiotusentals) stackars Australier som fortfarande sitter i olika hotspots runtom i världen och väntar förtvivlat på "repatriation flights" för att få komma tillbaks till sina hem här.
    Så för min del vore det allra bäst om ni skjuter upp tävlandet ytterligare ett år, och vi hoppas att då har några av de internationella gränserna öppnats.
    Annars tycker jag en återbetalning vore motiverad.
  • Hej Bo,

    Tack för ditt mail till oss. Vi kommer försöka fatta beslut så sent som möjligt för att vänta in en förhoppningsvis positiv utveckling i samhället gällande lägre smittspridning, en framgångsrik vaccinering osv. men självklart måste beslutet fattas inom rimliga gränser så troligtvis under tidig maj kommer vi veta om vi kan göra ett O-Ringen Uppsala 2021.

    Om vi inte kan genomföra till sommaren så är planen att flytta fram ett år dvs. till 2022.

    Önskar dig en trevlig helg!

    Mvh,
    Anna
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Såg just på O-Ringen TV uppdateringssamtal om läget inför sommaren. Saknade en hel del information (det var mycket vackra ord) om vilka tänkbara förändringar som kan göras och ändå behålla karaktären i arrangemanget.
    BUSSNINGEN känns ju t ex som en "svag" punkt, även i ett lågt smittläge...
    STARTDJUPET kan väl ökas ett par timmar utan större störning...
    Bara ett par saker som jag önskade att Jens och dom andra hade berört.
  • Hej Gert,

    tack för ditt mail och dina tankar kring startdjup och bussar. Vi har löpande kontakt med det regionala smittskyddet i Uppsala och talar då kring alla områden på ett O-Ringen (bussning och startdjup bland annat) för att se vilka justeringar vi kan och bör göra för att kunna genomföra ett smittsäkert arrangemang förutsatt att vi få genomföra så klart.

    Mvh Anna
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Kunde lika gärna bo i Nordkorea....!
    Myndigheterna här är så rädda för alla otvättade och smutsiga Europeer, så jag FÅR INTE LÄMNA LANDET (Australien) och komma och leka och springa med andra orienterare i sommar.
    Så när ni har lite bekymmer över hur många som säkert kan stå i buss-kön, så (förutsatt att inte smitt-situationen radikalt förbättras) kommer jag inte få chansen att komma till Uppsala och stå i någon kö. Blääääääh.
  • Hej
    Bara undrar hur ett arrangemang med ca 20000 deltagare kommer att funka u sommar. När vi i nuläget inte får ha vanliga tävling. På dessa brukar det vara mellan 500 till 1000 pers. Vad tror ni kommer förändras innan sommaren. Tro unte att vi har hunnit vaccinerat alla innan dess.

  • Hej Anders,

    vi hade senast i fredags en avstämning med det regionala smittskyddet i Uppsala för att se hur läget just nu är och också se vidare på vilka åtgärder som måste vidtas samt justeringar som måste göras vid ett genomförande om det är så att vi kan genomföra och får tillåtelse från relevanta myndigheter att genomföra. Ett beslut kommer att fattas i maj kring ett genomförande eller ej.

    Mvh,
    Anna
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Hej!
    Jag har nu bestämt mig att inte deltaga i O ringen vare sig det blir någon tävling eller inte pga denna Pandemi! Med 3 månader kvar tror jag inte att det kan hända så stora underverk att man ska kunna arrangera en sådan stort arrangemang säkert, tänkte då främst på camping, dusch och hygien! I skogen fungerar det nog bra!
    Hur bär jag mig åt att få tillbaka min inbetalda campingavgift? Mvh Carina
  • Hej Carina,

    tack för ditt mail till oss. Vi kommer att återkomma inom några veckor hur det blir med sommarens arrangemang och konsekvenserna av detta t.ex. gällande campingavgifter.

    Mvh,
    Anna
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Jag har ju anmält mig till 2020 och inte 2021!
    Nog borde ni redan nu veta hur ni ska göra med ex campingavgifter!
    det är trots allt nästan 2500kr man ligger ute med!
  • Hej, när återkommer ni med information om återbetalning av anmälning campingavgift? Vi anmälde oss inför 2020 men har inte varit intresserade att delta varken 2021 eller 2022 då vi har andra planer. Har försökt få tillbaka min ca 6000 kr utan att lyckas men nu vill jag verkligen ha besked.
    Lars Nilsson
  • Hej Lars,

    Vi har gått ut med information flera gånger via hemsidan, mail till alla bokare samt våra övriga sociala kanaler angående anmälningar och boende och flyttandet av dessa. Här kan du hitta informationen:

    https://oringen.se/nyheter/nyheter/2021-05-28-fragor--svar-o-ringen-uppsala.html

    Vi gör inga återbetalningar av anmälningsavgifterna men du kan få ett värdebevis på motsvarande summa som ni har anmält er för. Kontakta gärna oringen@bynordic.se (vår bokningsservice) så kan de hjälpa er med värdebeviset.

    Önskar er en glad påsk!

    Mvh Anna
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice