Biltrafik

Kommer bilvägen in till Ottsjö/Trillevallen att vara avstängd? Om så vilka dagar/tider?
Kommer det finnas parkering för bilar i anslutning till etapp 1 och 2?
Nils-Olov Nilsson

Kommentarer

  • Hej
    Tack för din fråga
    Det kommer att finnas vakter mm som har koll på bilar upp till Trillevallen dag 1 och 2 för det är endast behörig trafik och bussar som kommer att kunna ta sig nära arenan.
    Alla övriga i närområdena får ta sin bil till Undersåker och ta bussen upp.
    Vi ses till fjälls!

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Ursäkta, jag förstår inte riktigt. Måste man verkligen åka förbi Trillevallen till Undersåker för att ta bussen ifall man kommer västerifrån på den vägen (boende t ex i Vålådalen eller Fångåmon)?? Och sen bussen tillbaka till Undersåker för att ta bilen och köra tillbaka igen?
    Bert-Ove Larsson
  • Hej  !
    Tack för din fråga
    Bor man i Vålådalen så går det buss direkt till Trillevallen
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hej  !
    Tack för din fråga
    Bor man i Vålådalen så går det buss direkt till Trillevallen för Etapp 1 och 2
    Vi ses till fjälls

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Detta har jag inte hittat info om på hemsidan. Har ett par frågor till:
    Om man bor i Fångåmon?
    Hur bokar man resan?
    Vänligen
    Bert-Ove
    Bert-Ove Larsson
  • Hej
    Tack för frågan
    Bussbiljetten man köper gäller på de linjer vi har så bussen från Vålåden ingår ju i det paketet
    du kommer få separat mail angående mer detaljer

    Välkommen till fjälls!

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hej igen! Ursäkta mig, jag måste vara ovanligt korkad men jag hittar ingen buss från Vålådalen.

    Enligt hemsidan finns följande alternativ till etapp 1 och 2:

    Etapp 1 & 2 Trillevallen

    1. Etappbuss från Molanda

    2. Etappbuss från Åre by

    3. Etappbuss och ev tåg från Duved satellitparkering

    4. Etappbuss från Undersåker satellitparkering

    Var hittar man bussen från Vålådalen?

    Vänligen

    Bert-Ove
    Bert-Ove Larsson
  • Hej
    Det är nog lite rörigt med så mycket information men vi skickar dig ett separat mail om detta under veckan det kommer också att uppdateras information på hemsidan inom det närmaste
    Så in vänta mer information

    Tack
    Vi ses till fjälls

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hej, hur köper jag P-biljetter till satellitparkeringar? Hälsningar Gunilla
    Gunilla Sandström
  • Hej igen!
    Nu har det gått 10 dagar sedan jag fick besked att ”vi skickar dig ett separat mail om detta under veckan” men jag och fler med mig vet fortfarande inte om det går buss från Vålådalen för oss som bor ”bortanför” avfarten till Trillevallen eller om vi måste ta bilen ner till Undersåker för att fara tillbaka igen.
    Vänligen
    Bert-Ove Larsson
  • Hej!
    Det står i informationen att vi ska bli anvisade vilken satellitparkering vi ska parkera på.
    Betyder det att vi eventuellt måste åka till Undersåker och parkera även om vi bor bort mot Storlien?

    Med vänliga hälsningar
    Ann
    Ann Jansson Järpling
  • Hej
    Tack för er fråga
    I den tabelluppställning som finns i programtidningen finner ni er tänkta resplan etapp för etapp beroende på var man bor och det är där vi hänvisar till olika parkeringar alltså beroende på var men kommer ifrån.

    Programtidning O-Ringen Åre 2023 (yumpu.com)

    Vi ses till fjälls

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hej om vi bor i Ottsjö kan vi åka till Vallbo och klippa på där de 2 första etapperna? Förstår inte varför ni inte kör in till Ottsjö om ni stannar i Vallbo. Bor kanske många i Ottsjö också.
    Anna
  • Hej
    Vi rekommenderar Undersåker beroende på att det är där vi har dimensionerande busstäthet och turer.
    Kommer ett mailsvar också angående vallbo.
    vi ses till fjälls!

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hej och jag undrar om satellitparkeringen är öppen dygnet runt och om det behövs p-biljett till denna?

    vänligen/ Cecilia
    Cecilia Bratt
  • Hej Cecilia. Vilken satellitparkering pratar du om?
    Eftersom ni har köpt en bussbiljett så ingår det p-biljett i den avgiften.

    Hör av dig vilken satellitparkering som du tänker nyttja så kan jag återkomma till dig med svar. Maila gärna på : Niclas.lidstrom@oringen.se

    Niclas Lidström
  • Vilka busstidtabeller gäller för turerna mellan Molanda och arenorna? Har bara hittat när första buss går men inget om resten under dagarna.
    Angela Nilsson
  • Hej
    Tack för er fråga
    Vi skall förtydliga den informationen på vår hemsida under morgondagen förhoppningsvis
    Tack

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hej!
    Jag tänker köpa en etappstart på arenan. Alltså hämtar jag inte ut någon nummerlapp innan. Kan man få biljetten på mail eller kan man få den på satellitparkeringen?
    Maria Åkerfeldt
  • Hej Maria,

    om du köper din etappstart via vår bokningsportal så kan du samtidigt köpa bussbiljetten (finns för en dag elllr för hela veckan) så visaar du bara upp att du har köpt din bussbiljett när du går på bussen. Hämta sedan din nummerlapp och bussbiljett ute på arenan hos Deltagarservice.

    Mvh Anna
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Tack för hjälpen!
    Maria Åkerfeldt
  • Om man har små barn med på bussen kan man ta med egen bilstol och sätta fast i bussens bälte?
    Karin Profors
  • Hej
    Tack för er fråga och det går bra att ha med egen bilstol.
    Vi ses Till fjälls 2023 - Välkommen till O-Ringen Åre!

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hur beter man sig om man vill besöka tävlingen i Järpen? Gäller satellitparkering och buss då med och vad kostar bussen och går det att betala på bussen? Eller finns det möjligen besöksparkeringar nära tävlingarna? Var finns satellitparkeringen?
    Carita Strömqvist
  • Hej,
    Gäller bussbiljetten på tågen också eller måste vi köpa separata tågbiljetter från satellitparkeringen i Duved?

    Karri Lindell
  • Och, var ser jag tidtabellen för tågen?
    Karri Lindell
  • Hej. Går det att ta sig till etapp 3, 4 & 5 utan bil från Undersåker?
    Henrik Boding
  • Vi ska bo i Åre Björnen och i oringentidningen 1/2023 står det att vi på etappen i Järpen ska ta bil till en sattellitparkering med gångavstånd ifrån arenan. Jag mejlade till er för två veckor sedan och fick verifierat att vi bara behöver bussbiljetter för fyra etapper. (är ju billigare än paketpriset för fem)
    Nu i programtidningen står det att vi ska åka buss 10 minuter ifrån sattellitparkeringen. Innebär det att vi trots allt behöver fem (5) bussbiljetter var? Jag har bara beställt för fyra etapper.
    Magnus Sjöberg
  • Kan man ha hund med på alla bussar till etapperna?
    Tomas
  • Hej
    Tack för din fråga
    Man kan ha med hund till alla etapper men inte på alla bussar då vi har pälsdjursfria bussar också men som sagt möjligheten finns alltså.

    vi ses till fjälls

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Vi åker från Duved. Hur vet vi vilka bussar vi kan ha med hunden på?
    Tomas Lilja
  • Hej
    Tack för er fråga
    Det är sagt att minst en buss per kolonn skall kunna ta med hundar så det är inget speciellt att passa utan bara ha kommunikation med bussinsläppet så ni kommer med rätt buss.
    Välkommen
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hej!
    Var finns information och tidtabeller för det "O-ringens specialtåg med avgångar från Duved till Undersåker" som det hänvisas till i programtidningen?
    Stina
  • Nu finns det preliminära tågtider, de finns på hemsidan under Åre, https://oringen.se/tillfallen/are-2023/are/tidtabeller---tag.html. Förhoppningsvis blir det inga större förändringar när vi väl får de slutliga tiderna från Trafikverket. Vi har också lagt in mer information på samma ställe, en sida som heter Avstånd satellitparkeringar och etappbussar, https://oringen.se/tillfallen/are-2023/are/avstand-satellitparkeringar-och-etappbussar.html.
    Madeléne Wallentin
  • Jag undrar fortfarande hur ofta bussarna från Molanda kommer att avgå till de olika etapperna. Om första avgång är 06.30 när är då andra avgång, tredje avgång o s v? Det famgår av programtidningen att det ska vara löpande, liksom regelbundet, men med vilket tidsspann avses då? Varje halvtimme, varje hel timme eller vad? Eller är det så att nya bussar står redo direkt när de första avgått kl 06.30 och fortlöper på det viset ända till sista avgång kl 12.00? Viktigt att veta för att komma i tid till arenan och sin starttid.
    Angela Nilsson
  • Hej Angela
    Bussarna från Molanda kommer att ha följande grundstruktur.
    De kommer att gå ca varje kvart .
    Avgångstid första buss
    Trillevallen 06:35
    Järpen 06:45
    Ånn 06:05

    Vi ses till fjälls!
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hej!
    Gäller samma intervall för bussarna från Undersåker?
    Ann Jansson Järpling
  • Hej
    Nej där går de med tätare intervall då det är alla som skall åka med de bussarna .
    5-10minuter mellan kolonnerna
    ’vi ses till fjälls
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hejsan!

    Jag har köpt Oringen buss från Uppsala till Undersåker. Jag har fortfarande inte fått någon information om var upphämntningsplatsen ska vara. Är det någon annan som också har köpt sådan bussresa och som fått någon information? Eller om någon från Oringen vet mer? Man får hoppas att det kommer imorgon annars är det för sent 😀
    Tobias Valentin
  • Jag har fått frågan av en annan person tidigare idag och har frågat den som jobbat med detta på bynordiq som svarat att bussbolaget, Nobina, kommer att skicka ut information till alla, de har allas mailadresser.
    Madeléne Wallentin
  • Hej!

    Jag kan inte se information för mig som bor i Undersåker och som vill vara åskådare i tex Trillevallen. Som jag förstår det kan jag inte ta min egen bil upp utan får då gå en ganska lång bit (från hotellet typ). Jag verkar inte heller kunna åka buss då det behövs en nummerlapp.

    Hur tar jag mig lättast ut till tävlingen för att uppleva det?
    Tänker även på personer som har problem att gå längre sträckor.

    Vänligen Åsa
    Åsa Richardsson
  • Hej
    Som publik gäller ju också att köpa en bussbiljett (etapp) som tar ni er från vid exempelvis E1,E2 Undersåker till Trillevallen
    Bussbiljetten köper ni via vår hemsida digitalt och visar upp bokningen vis busspåstigningen.
    Det går inte att komma nära Trillevallen med bil vägen upp till Trillevallen är avstängd så följe deltagarna via att åka med bussarna.
    Vi ses till fjälls!

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hej,

    Vi ska "egentligen" åka från Duved.
    Men då vi har tidig start första etappen så känns det inte helt säkert att vi hinner till start även om vi tar första tåget som går 6.45.
    Tågen känns ju även osmidiga när man ska tillbaka med tanke på att de går så sällan, och att man inte vet hur länge man får köa till bussen innan man kommer till tåget...

    Blir det problem om de som "ska" åka från Duved istället åker till parkeringen i Åre på de första etapperna?

    Hur långt är det att gå från parkeringen till bussarna i Åre?
    När går första buss från Åre och hur ofta går de?

    Och finns det någon beredskap för att justera starttid ifall man ändå väljer att följa reseinstruktionerna och tar första tåget, men då ändå missar sin start?

    Undrar även hur stora de olika parkeringarna egentligen är? Finns det risk att det blir fullt på dem?
    T.ex. så tror jag själv att parkeringarna vid liftarna i Duved inte är särskilt stora, och att framförallt på etapp 4 och 5 är det stor risk att de blir fulla...
    M
  • Hej
    Tack för er fråga
    kommer ett mailsvar
    vi ses till fjälls!

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hejsan,
    Får man cykla från Vålådalsvägen upp till arenan i Trillevallen?
    Tack för hjälpen!
    David Sundström
  • Hej
    Ja, vi föreslår att ni tar bilen till Undersåker och tar våra bussar därifrån. Parkeringen i Undersåker är stor och rymlig och sedan går ni vägen ner till stationshuset i Undersåker och därifrån går våra bussar.

    Vi vill inte att ni cyklar upp till arenan i Trillevallen. Vägen är smal och det kommer att vara otroligt tät trafik med bussar upp till arenan.
    Det kommer också att vara tät trafik nere på Vålådalsvägen och vi vill inte att ni stannar och släpper av folk där för att sedan gå upp.
    Välkommen till Åre!
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hej. Hur ska jag tolka de vertikala strecken i de preliminära tågtidtabellerna, stannar inte tågen där?
    Vore också tacksam för svar på min tidigare fråga; Går det att ta sig från Undersåker till etapp 3, 4 & 5 utan egen bil?
    Henrik Boding
  • Hur ser Tidtabellen ut för direktbussarna från Vålådalen E1-2, tack! Mvh Sanna
    Susanna Erikers
  • Hej.
    Kan inte hitta några tågtider på Oringen.se som ni hänvisar till i programtidningen. Har också samma fråga som "M" så hade varit fint om ni delade det svaret?

    Mvh
    Marcus
  • Tidtabellerna finns här https://oringen.se/tillfallen/are-2023/are/tidtabeller---tag.html. Och tåget stannar inte där det är streck, det är alltså bara Duved som har tåg till etapp 1, 2 och 3 och Åre till etapp 4-5. Och frågan om Undersåker, etapp 3,4,5, det finns inga O-ringenbussar från Undersåker, men det borde gå att hitta lämpliga tider på Länstrafikens bussar till Järpen och till Åre.
    Madeléne Wallentin
  • Hej! I programtidningen ser jag: ”Boende i Vålådalen och Vallbo - direktbuss till arenan”. Är detta skytteltrafik?
    Kristoffer
  • Nej, det är ingen skytteltrafik, det kommer bara gå en enda buss på morgonen och en enda buss på eftermiddagen. Alla boende där ska ha fått e-post om tiderna.
    Madeléne Wallentin
  • Vi bokade i oktober och har ingen Ingo om ngt från er.
    Susanna Erikers
  • Hej!
    När går bussarna från Björnen till Åre? Står att det är mycket sparsamt med busskapacitet men inte när det går? Och går det några bussar från Duved in till Åre?

    Lotta
  • Bussarna från Åre Björnen börjar gå  kl 06.35  fram till 11.35 och det är planerat att det ska komma en ny varje 12:e minut. Sedan börjar de igen kl 12.30 från Åre fram till kl 17.18 med samma där 12 minuter emellan. Resan ska ta 12 minuter.
    Madeléne Wallentin
  • Okej tack! Går det några bussar från Duved in till Åre?
    Lotta
  • Är det garanterat plats på parkering i Duved, tåg därifrån, och sedan direkt på anslutande buss i Undersåker? Eller kan det vara fullt, och lång väntetid? Får man inte plats på tåg är det ju kört. Och bussbiljett gäller väl på t
    Hur långt att gå från P till tåg i Duved? Hur långt från tåg till buss i Undersåker? Och intervall mellan bussar i Undersåker?
    Emma
  • Och när blir tågtidtabellen fastslagen, den står som preliminära tider?
    Emma
  • Hej!
    Tågtider är på väg ut och publiceras de är desamma som preliminära förutom avgångarna;

    • Från Duved 11:33 och från Undersåker 12:02. som inte längre är aktuella i de fasta tiderna.
    • Vi ses till fjälls!

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Känner mig osäker på hur säkert det är att hinna till start, även med första tåget från Duved på första etappen då jag har i princip så tidig start som det går och dessutom 2 km till start.
    Känns som marginalerna är små...
    Vad händer om man blir försenad till start p.g.a. reslogistiska problem?
    Kan man i så fall få ändrad/justerad starttid på plats?
    Fredrik
  • Om det skulle bli så, så får du säga till i starten så får de anteckna det. Så får vi ta tag i det  problemet sen efter det.
    Madeléne Wallentin
  • Hej! Ser att det är 2km till start imorgon. Vi har med oss små barn och är rädd att de inte kommer orka gå. Är det lika långt från bussen till TC eller är det framförallt långt från TC till start?
    Kajsa Jansson
  • Det är 1300 meter från buss till arenan, det kan du se på denna sida: https://oringen.se/tillfallen/are-2023/are/avstand-satellitparkeringar-och-etappbussar.html
    Madeléne Wallentin
  • Vilken tid börjar bussarna gå från Undersåker till Trillevallen, med vilka intervaller och när går sista bussen upp?
    Åsa Richardsson
  • Hej
    Bussarna börjar gå 06:45
    Sista buss upp 12:05 men även efter det kan man åka upp bara man påvisar det för bussvärdarna då bussarna som skall upp och hämta också kan ta med personer upp
    Intervall mellan kolonner ca 10 minuter

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Tack för svar.
    Nu hittar jag inte någon portal för att köpa biljett. Det går väl att göra digitalt? Jag är inte tävlande, utan enbart åskådare. Kan man ev få en länk. Hittar inte på hemsidan.

    Åsa Richardsson
  • Hej
    Länk till att köpa bussbiljett
    Se och göra, O-Ringen, Resa (oringen.se)

    vi ses till fjälls!

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Vi deltar endast på Etappstart och får därför inga mail om när och var bussen till Trillevallen går från Vålådalen på morgon (och tillbaka på kvällen)  Kan ni inte skriva det här, tack!

    Tobias Martin Trofast
  • Finns det gratis parkering i Åre by? Svårt att se vad som är ”satellitparkeringen”.
    Jesper
  • Satellitparkeringen ligger vid Draklanda, nere mot vattnet, snett nedanför VM 8:an.
    Madeléne Wallentin
  • Varför stannar inte O-ringentågen till Järpen etapp 3 för påstigning i Undersåker Vad gör jag om jag ej har tillgång till bil när jag har boende i Undersåker Vi bokade boende redan i november i Undersåker eftersom där skulle vara satellitparkering. Då drar man naturligtvis den slutsatsen att det är förbindelser därifrån till samtliga etapper.
    Vi är mycket besvikna på transportsituationen
    Ann-Charlotte Jensen
  • Hej
    Tack för ert mail
    Vi är väldigt ledsna över alla justeringar vi blev tvingade till att göra vid årsskiftet som försvårade en del resor för alla. Men vi har verkligen försökt göra allt vi kan för att det skall få att ändå genomföra denna tävling till slut.

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Att höra Niclas Lidström i Radio Oringen där han skryter över egen insats efter dagens kaos med logisken där han lägger skulden på deltagarna är skamligt!
    Vi bor i Tegefjäll och följde alla anvisningar, med satellitparkering, tåg, buss Tåget var överfullt (vilket var helt naturligt då det var den tiden som passa bäst för de flesta) på vägen dit och det tog tid att komma på bussarna i i Undersåker.
    När han dessutom säger hemresan flöt på utan problem blir jag förbannad. Vi stod i busskö långt över en timme, missade tåg och det tog oss 3,5 timmar att ta oss hem till Tegefjäll!!
    Marcus
  • Hej
    Tack för ert mail
    Vi kommer att sätta in stand by bussar imorgon ihop med tågavgångarna så att alla får plats och inte behöver ta bilen till dig undersåker för att tåget är fullt
    Åven då så att ni kommer hem endera med bussen eller tåget

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Önskar svar på frågan jag ställt varför O-ringentågen från Duved ej kan stanna i Undersåker på väg till Järpen etapp 3 Det borde kunna ordnas
    Ann-Charlotte Jensen
  • Svaret finns nog i kommentaren lite ovan, att tåget var överfullt idag. Det bor såpass mycket folk i Duvedstrakten så att det finns inte plats kvar i tågen att plocka upp ännu fler i Undersåker.  Och det går inte att ha fler avgångar eftersom det är enkelspårigt. Tåget går fram och tillbaka så det går inte att ha fler avgångar.
    Madeléne Wallentin
  • Vartifrån ska vi som bor på Åre Camping åka till etapp 3,4,5? Finns det någon gratis parkering i Åre by som vi kan parkera på om vi åker därifrån?
    Maria
  • Etapp 3 ska ni parkera på satelitparkeringen i Järpen. Etapp 4-5 ska ni parkera på satellitparkeringen Draklanda för tåg till Ånn.
    Madeléne Wallentin
  • Hej igen.
    Största problemet för oss var inte det överfulla tåget. Största problemet är att det tog över en timme i busskön från Arenan (vid 14-15 tiden) så man missar tåget. Hur lång tid räknar ni med att man ska beräkna från Arena till tåg? För 1h40 minuter räkte ju inte! Och när man missar tåget är det 1,5 timme till nästa. DÄR borde ni sätta in bussar Undersåker-Duved så man slipper vänta när er logistik gör så man missar tåget. Vi förstår ni inte kan sätta in fler tåg men då kan man ju sätta in bussar istället för att jämna ut flödet.
    Sen fungerade ju inte påstigning vid Arenan för där var det kaos, det tog lång tid att fylla bussarna trots att bussar stod och väntade. Men det räknar jag med att ni får ett system som funkar till imorgon 😀
    Mvh
    Marcus
  • Lite sent nu men vore bra om informationen i programtidningen och den som funktionärerna ger är synkade. I programmet står det att boende i Åre Björnen ska köra till Undersåker, men väl där påstod flera funktionärer att vi borde åkt till Åre i stället. Givet kaoset i Undersåker i går var det nog ett bra råd, men borde i så fall kommunicerar på webben.
    Jesper
  • Tack så mycket för era synpunkter, det är bra att få reda på hur saker fungerat! Vissa saker är justerat till idag och det kommer finnas extra bussar att sättas in där behovet är som störst. Jag ber om ursäkt att alla funktionärer inte har all information, vi har väldigt många funktionärer och alla är inte orienterare, så många orienterare är vi inte i Jämtland. Vad gäller vilka som ska åka buss, och från vilken plats och olika dagar och olika områden är det inte lätt att hålla reda på, så det är tyvärr lätt hänt att ngn säger fel, egentligen är det bättre att hänvisa till programbladet eller hemsidan men man vill ju hjälpa till när någon frågar.
    Madeléne Wallentin
  • På två Etapper har det tagit oss 9,5 timmar att ta oss till och från TC. Tycker ni det är rimligt? För det verkar ju inte bli så mycket bättre.
    M
  • Håller med om att det är mycket, men det är speciella förhållanden här, vi har ju faktiskt lyckas få upp 14.000 personer på en liten smal grusväg upp till en liten yta på en bergsluttning. Efter detta kommer allt att bli lättare, framförallt Järpen och även Ånn kommer att bli lättare att ta sig till.
    Madeléne Wallentin
  • Hej!
    Kommer det gå några bussar imorgon in till Åre och elitsprinten? Eller är det tänkt att alla ska ta bilen in? Kommer parkeringsplatserna i Åre att räcka för det?
    Eva
  • Nej, det finns inga bussar i morgon. Och nej, parkeringsplatserna kommer ju inte att räcka, det gör det ju aldrig här. Vi har ju Draklanda men den är ju inte helt öppen än, det finns några få platser bara, men du kan ju försöka där.
    Madeléne Wallentin
  • Efter två dagar med ca 4-5 h restid/kötid från Duved från Arenan hoppas vi att ni funderat på en rimlig lösning för transport dag 3 till Järpen. Om man skall stå 1,5 h i kö till bussen och missar tåget till duved ifrån järpen 14.50 (som nu hänt två dagar i rad) går sista tåget hem 17.10. Är det rimligt?

    Elin
  • Det blir en helt annan sak att få alla deltagare till Järpen. I Järpen finns det parkeringar på flera ställen och skulle en buss gå sönder och blockera vägen så kan de andra bussarna ta en annan väg, så det är helt andra förutsättningar än igår. Det är mer likt en vanlig orienteringstävling söderut. Men vi ville ju så gärna att ni skulle få komma upp i fjällmiljö men det är ju mycket svårare logistiskt.
    Madeléne Wallentin
  • Men ni svarar ju aldrig på det som är problemet för oss!!
    Pga av kaos och dåligt system vid buss-påstigning på arenan missar man tåget. Det är omöjligt för oss att beräkna när man måste gå från arenan. Jag har flera gånger bett er om att sätta in några bussar mellan tågavgångarna. Eller så får NI komma med ett svar på hur lång tid vi skal beräkna från Arena till tågstasjon På nästa etapp!
    M
  • Hej
    Vi kommer att ha standbybussar vid tåget för att ingen skall missa att ta sig till arenan som planerat.

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Kan ni skriver hur långt det är från parkeringen till bussarna så vi kan beräkna hur långt innan vi måste åker.

    Martin Terry
  • Fortfarande inte svar på frågan! Det är hem det är problem med långa bussköer och missade tåg! Vad är lösningen på det?
    M
  • Det kommer att gå extra bussar både dit och hem till Duved,

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Så bra. När går dom bussarna, eller går dom fortlöpande mellan tågavgångarna?
    M
  • Hej
    Ja vi skall stötta upp där så bussarna får gå emellan tågen hemåt..ditåt är de extra om tågplatserna blir fulla vid avgången
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Torsdag och fredag ska vi ta oss till Åre och åka tåg till Ånn eftersom vi bor i Ottsjö.
    Var parkerar vi och när går tågen?
    Anna
  • Ni får parkera på satellitparkeringen på Draklanda och gå därifrån till tågstationen. Tåget avgår sedan från 6.40 och sen 7.35, 8.36, 8.47, 9.53 osv se hela listan och tillbakatider på:  https://oringen.se/tillfallen/are-2023/are/tidtabeller---tag.html. Tåget tar 600 personer. Om tåget blir fullt kommer det extrabussar. Ni ska då gå ut på framsidan av stationen, det ska finnas en bussficka där och det kommer finnas funktionärer på plats.
    Madeléne Wallentin
  • Är det gratis på Draklanda? Det ingår väl i busskorten och om det är fullt där?
    Vi har småbarn med.
    Anna
  • Jadå, parkeringen på Draklanda ingår i busskortet. Jag vet inte vad som är nästa steg om det blir fullt, man räknar nog med att alla ska få plats, annars lär det finnas en plan för det. Ett tips för alla med barn eller andra som inte vill gå så mycket är att åka först förbi stationen och packa ur allt ur bilen och sen får bara en åka till Draklanda och parkera och gå tillbaka.
    Madeléne Wallentin
  • Kommer det att finnas bussar som komplement till tågen även på hemvägen Ånn-Åre?
    Jenny
  • Ja, har fått besked nu, så ja, samma bussar kör runt hela dagen
    Madeléne Wallentin
  • Hur dags går första bussen från parkeringen i Duved till arenan etapp 5
    Mvh
    Lotta
    Ann-Charlotte Jensen
  • De första bussarna från Duved går kl 6.20, det är extra insatta bussar. Sedan går de enligt schema från 6.40 och det är  planerat att det ska vara 10 minuters mellanrum mellan kolonnerna.
    Madeléne Wallentin
  • Kommer det att gå bussar från Ånn till Molanda imorgon 09-12? Enligt trafikledarna ska det inte gå några förrän 12:30?
    Anna
  • Alla bussar som går från Molanda till Ånn går ju också direkt tillbaka till Molanda, så man ju även åka med dessa bussar. Sen börjar väl schemat med tillbakabussar 12.30.
    Madeléne Wallentin