Vilken tillgänglighetsgrad gäller vid försäljning av ebok?

Hej.

Men till ämnet. Jag vill registrera en ebok. Ska jag välja fri eller begränsad tillgänglighet? Den är ju fri på så sätt att den inte ligger skyddat på något intranät någonstans, samtidigt är den ju klart begränsad eftersom man måste betala för den. Jag gissar på begränsad, men jag vill ändå kolla.

Kommentarer

  • Du har tolkat helt rätt. Om det krävs betalning för att få åtkomst till boken skall du välja "begränsad tillgänglighet" i formuläret.

    Kungliga biblioteket
  • Tack. Låt mig då komplicera frågan ytterligare. Ibland kanske man släpper en ebok gratis för en tid, kanske gratis den första månaden för att få läsare, och så gör man om den till betalbok först senare.

    Ska boken då bara fri eller begränsad i e-plikts formuläret?

    Och det kan bli ännu mer komplicerat. Det kan ju faktiskt till och med bara så att en ebok är gratis på en plattform och man tar betalt för damma bok på en annan. Just så är det faktiskt med min ebok Drakhornet som är gratis på iBooks men kostar 20kr på adlibris och Bokus. (Nu är just Drakhornets ebok från 2013, så den berörs inte. Men samma sak kommer garanterat att inträffa igen.)

    Ska boken då bara fri eller begränsad i e-plikts formuläret?

  • Kom på ytterligare en faktor. Om jag har mina e-böcker till försäljning. De är inte gratis på några andra plattformar, och de är inte gratis under vissa perioder. Om jag använder Elib som distributör och har klickat i distribution till biblioteken så finns de ju gratis att låna för vem som helst i Sverige med ett lånekort till ett bibliotek som har tagit in den.

    Ska då boken vara fri eller begränsad i e-pliktsformuläret?

  • Hej. Nu är denna fråga åter aktuell. Hur ska jag göra om samma e-bok ligger till försäljning via flera plattformar, som t.ex. adlibris och bokus, men finns att läsa gratis via t.ex. iBooks?

  • Hej Oskar,

    Beroende på om du väljer fri eller begränsad tillgänglighet utformas katalogposten i Libris lite olika. Om du väljer fri så är det viktigt att länken pekar på en plats där man kan läsa fulltexten fritt eftersom länken kommer att representeras i posten med etiketten "Läs hela texten". Om du däremot väljer begränsad så kommer länken istället att presenteras i katalogposten som "Internetlänk" vilken inte förväntas leda till fulltexten.

    Så du får välja vilken du använder.

  • Tack för det tydliga svaret.

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.