Vilken länk till e-boken ska jag ange?

Hej!

Jag försöker ladda upp ett e-pliktsexemplar av en e-bok. Filuppladdningen har gått bra, men jag ser också att ni vill att jag skall länka till publikationen. Än så länge finns inte filen tillgänglig via någon URL-länk, och bortsett från vissa e-handlares (t.ex. Adlibris osv) katalogsposter har jag inga planer på att lägga upp e-boken någonstans dit man kan direktlänka.

Varför måste jag ha en länk till publikationen om filen i sig ändå laddas upp? Vart ska jag länka?

Kommentarer

  • Hej,

    Att länken till publikationen måste anges är kopplat till att information om tillgängliggörandet skall medfölja alla e-pliktsleveranser enligt 1:a punkten, §11i Lag (2012:492) om pliktexemplar av elektroniskt material

    _"11 § När ett pliktexemplar av elektroniskt material lämnas ska
    det vara åtföljt av information om

    1. tillgängliggörandet av det elektroniska materialet..."_

    Det behöver inte vara en länk som pekar direkt på filen, utan i ditt fall fungerar det att använda länken till exempelvis Adlibris katalogpost.

    Om boken även finns i tryckt utgåva omfattas den inte av leveransplikt enligt e-pliktslagen. Om den enbart publicerats elektroniskt ska den däremot levereras.

    Kungliga biblioteket

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.