Vad gäller för bloggar som en mydighet publicerar?

Vad gäller för bloggar som förs av myndigheten och som publiceras på eller via en myndighets hemsida. Är de leveranspliktiga och spelar det i så fall någon roll om de är personanknutna eller allmänna?

Kommentarer

  • Hej!
    Bloggar i sig är inte leveranspliktiga. Innehållet kan däremot vara det om det uppfyller kraven för leveransplikt. Det är inte så troligt att en blogg används exklusivt för att publicera något som motsvarar en myndighetspublikation. KB har flera läsvärda bloggar så jag hade velat svara ja, men det kan jag inte.

    Relaterad fråga om Twitter och Facebook:
    https://kundo.se/org/kb-eplikt/d/samlar-kb-in-s...
    samt frågan om webbformat:
    https://kundo.se/org/kb-eplikt/d/vad-galler-for...

  • Hej! Du exemplifierar med KB:s bloggar. Kan du specificera motiven mer exakt till varför ni inte anser dem leveranspliktiga?

  • Vi resonerar som så att en myndighet har ett uppdrag och slutprodukten blir rapporter eller avhandlingar av olika slag. En blogg kan användas för att publicera sådant som inte passar in någon annanstans. Den kan t.ex. användas för att öka insynen i verksamheten (”Bakom kulisserna på Kungl. biblioteket”) – det tycker vi inte hör till myndighetsuppdraget och det faller bort. En blogg kan också användas för att sprida kunskap om myndighetens kunskapsområde vilket hör ihop med uppdraget. Flera av KB:s egna bloggar sprider kunskap om okända samlingar.
    Lagstiftaren har dock tryckt på skrifter som går att jämföras med det traditionella, i vårt fall senast en rapport åt regeringen om ett e-boksprojekt snarare än vår vardagstrycksblogg. För att det ska vara enkelt att följa lagen understryker också lagen att det rör sig om avgränsade enheter, i huvudsak filer.
    Vi har använt exemplet med ”årsredovisning på html-sida” för att det ska bli tydligare.
    Din fråga hänger lite ihop med en annan och jag länkar till den för säkerhets skull:
    https://kundo.se/org/kb-eplikt/d/vad-ar-en-egen...

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.