Tillgängliggör KB e-pliktsmaterial?

Jag har förstått att KB har till uppgift att arkivera väldigt mycket som publiceras. Detta är värdefullt och viktigt.
Är det en korrekt uppfattning av mig att KBs arkiv inte är öppet för utlåning. Epliktigt material lånas inte ut?

Kommentarer

  • Hej!

    Insamlat e-pliktsmaterial tillgängliggörs inte i dagsläget. Däremot katalogiseras materialet i Libris. Om det inte finns en katalogpost sedan tidigare skapar våra system en post. Om det finns en katalogpost sedan tidigare läggs information till i posten om att vårt digitala arkiv har en kopia. Den digitala kopian av e-pliktsmaterialet finns inte i Libris.

    Notera att länken i katalogposten i Libris inte är avsedd för tillgängliggörande av materialet utan används som identifikator och anger var något ursprungligen publicerats. Den fungerar därför bara så länge den som publicerat inte tar bort eller flyttar publikationen. Den dag länken är död ersätts den för närvarande inte av en länk till vårt arkivexemplar.

    Här finns mer information om hur vi katalogiserar e-pliktsmaterial: https://kundo.se/org/kb-eplikt/d/katalogposter-for-e-pliktsmaterial-i-libris/

    Kungliga biblioteket
    (Uppdaterad )

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.