Smidigare metadatahantering genom integration med Elib

Angående Eböcker och e-ljudböcker.

Jag har noterat att MTM nyligen har fått en integration gentemot Elib. Då kan alla förläggare enkelt kryssa i vilka verk de vill tillgängliggöra för MTM och om de då vill göra en talbok kan de hämta hem allt direkt från Elibs servrar. Borde inte KB ha något liknande för e-plikten? Då skulle man kunna automatisera hela proceduren. Alla filer och all metadata finns ju redan upplagd på Elib, så slipper man skriva i det två gånger.

Sådant kan dock ta lite tid att arrangera. Ett enklare alternativ så länge vore att använda sig av Elibs webtjänster. Varför inte ha en knapp i formuläret som dyker upp när du fyller i ett ISBN.-nummer, som säger "Hämta metadata från Elib." Du trycker på knappen, och vips är formulären ifyllda med korrekt data direkt från Elibs servrar.

Kommentarer

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.