Omfattas pdf-tidningar av e-plikt?

Vi är en ideell förening som har en periodisk utgivning med 4 utgåvor per år av av vår medlemstidning/blad. Upplagan är 2700 exemplar/gång. Tryckeriet distribuerar som brukligt pliktexemplaren.
Men för att spara kostnader ger vår redaktion numera ut varannat nummer endast i pdf-format. Skall vi leverera dessa pdf-tidningr till er som pliktexemplar? Om svar ja, hur gör vi detta?

Viveca Kristiansen

Kommentarer

  • Hej!

    Då ni endast ger ut 2 nr/år i tryckt form omfattas ni inte av automatiskt grundlagsskydd enligt §4 tryckfrihetsförordningen, vilket är en förutsättning för att omfattas av leveransplikt enligt e-pliktslagstiftningen (Lag 2012:492). Ni behöver därför inte leverera er digitala utgivning till oss.

    Med vänlig hälsning /
    Kungliga biblioteket

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.