Önskas dubbel leverans av ljud- och filmmaterial?

När ljud- och filmmaterial levereras så kan det levereras antingen som ett eget dokument eller som en underresurs till ett dokument. Levereras det som ett dokument har det ju en uppsättning med metadata, vilket det inte har om det levereras som underresurs.

Nu till frågan: Om ett klipp med ljud- eller filmmaterial redan levererats som underresurs, önskar ni att det levereras även som eget dokument, för att få tillgång till klippets all metadata. Eller ser ni detta i så fall som en dubblett? (Alltså en dubblett som inte kan markeras som dubblett, eftersom underresurser saknar metadatafält för detta.)

Ett alternativ för att KB ska få all metadata, men inte omärkta dubbletter, skulle kunna vara att aldrig leverera klippen som underresurser. Fast i så fall skulle ju dessa klipp förlora sitt sammanhang.

Kommentarer

  • Hej!

    Om ett klipp som exemplet du hänvisar till kommer med som en under-resurs i en rss behövs den inte skickas till oss igen separat.
    Det går också, om ni vill, att leverera klippet endast separat och sedan referera dess identifikator med dcterms:references där dessa dokument skall vara underresurs.

    Kungliga biblioteket
  • Tack för ett bra svar. Ordet behövs är bra, för det ger flexibilitet.
    I de fall det omvända gäller, dvs man först levererar klippet som ett dokument och samma klipp vid ett senare tillfälle bäddas in i ett nytt (HTML-) dokument, så kan man ju inte gärna utesluta klippet som underresurs där. I dessa fall måste ju klippet levereras dubbelt.

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.