Ät det möljligt att beställa "frysning" av internetkälla från KB?

Jag har frågat ett antal forskare och nyutexaminerade högskolemagistrar hur de gör när de citerar källor från internet, varpå alla glatt talar om för mig referensen ska se ut!

Jag förtydligar då att jag undrar hur de hanterar problematiken att källan kan försvinna när som helst, varpå jag får ett nytt glatt självsäkert svar att "allt är okej, om man bara skriver ut datumet när den fanns".

Jag blir då något stramare i tonen och säger att det inte gäller hur de ska hålla ryggen fri, utan hur någon ska kunna komma åt informationen, när länken fungerar inte längre. Jag vill veta HUR DE SER TILL att informationen finns tillgänglig för referens. Då inträder en viss osäkerhet i deras ton och jag får ett: "Eh, man skriver väl ut den, antar jag" (och ett underförstått erkännande att dom inte gjort det).

Jag känner till att man kan frysa sidor via The Internet Archives "Wayback Machine". Jag har också hittat amerikanska betaltjänster av samma typ, men min fråga är:

Är det möjligt för en journalist, student, forskare eller liknande person att beställa en officiell "KB-frysning" av en specifik (och troligen inte särskilt utrymmeskrävande) html-sida vid ett specifikt datum från valfri plats på nätet?

Kommentarer

  • Hej,

    Det finns tyvärr ingen sådan tjänst tillgänglig från KB idag, även om vi redan samlar in och "fryser" mycket material som publiceras på nätet genom både e-pliktsleveranser och webbrobotinsamling.

    Hälsningar

    Kungliga biblioteket

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.