Hur ska tar-filer levereras?

Hur ser leveransstrukturen ut i en tar-fil? Jag gissar att varje paket är en katalog med tillhörande filer i leveransen som kommer i en tar-fil?

Kommentarer

  • Det ska paketeras så här:

    Antingen utan .tar-fil

    delivery_folder:
    -> file1_1.pdf
    -> file1_2.pdf
    -> ...
    -> file1_n.pdf
    -> sip.xml

    eller:

    delivery_folder:
    package_1.tar <- innehåller file1_1.pdf—file1_n.pdf och sip.xml på rotnivån
    package_2.tar <- innehåller file2_1.pdf—file2_n.pdf och sip.xml på rotnivån
    ...
    package_n.tar <- innehåller filen_1.pdf—filen_n.pdf och sip.xml på rotnivån

    När överföring är klart, lägger man in en file som heter “done.txt.”

    Kungliga biblioteket
  • Om jag förstått det rätt så har man alltså enbart en sip.xml om man levererar alla paket i en mapp. Och en per tar-fil om man levererar med tar-filer?

  • Ett paket motsvarar alltid en resurs (publikation, artikel, etc.) en resurs beskrivs i en "sip.xml" vilken refererar 1—n stycken datafiler (.pdf, .doc, .htm, etc.).

    Dessa levereras antingen i en katalog, och i detta fallet är det alltså en katalog/paket. Du måste alltså skapa en leveranskatalog för varje paket.

    Om du levererar i .tar-filer så motsvarar varje .tar-fil ett paket och innehåller således en "sip.xml" och 1—n stycken datafiler. Men när du laddar upp dessa på vår FTP kan du alltså lägga flera .tar-filer i en och samma katalog.

    Kungliga biblioteket
  • Hej,

    Får tar-filen innehålla olika filformat som t.ex. en film i .mpeg och ett textdokument .pdf? Eller är det ett filformat per tar-fil som gäller?
    Magdalena Sjödahl
  • Hej!

    Varje tar-fil är en (1) pliktleverans, det vill säga en resurs eller "verk" (exv. film, bok, artikel, etc). Det är helt ok att ha olika filformat, så länge alla filer pekas ut i “sip.xml”.
    Kungliga biblioteket

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.