Omfattas myndigheters videor på Instagram av e-plikt?

Frågan har kommit upp kring hur vår kommun ska hantera e-plikten avs filmer på Instagram, i regel kortare filmsnuttar kring projekt eller kanske från en anställds dag på jobbet. Några anvisningar? Hur kan man ange en länk i detta fall? Är dessa korta filmsnuttar verkligen e-pliktiga? De är ju inga "rapporter" direkt, utan mer som extra "reklam" ... i utformningen.

Kommentarer

  • Hej!

    Det låter inte som att de korta filmklipp du beskriver omfattas av e-plikt. Oavsett publiceringskanal så gäller att endast ”egentliga myndighetspublikationer” omfattas, det kan till exempel vara informationsfilmer med redaktionellt innehåll eller filmade föreläsningar öppna för allmänheten.
    Kungliga biblioteket

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.