Omfattas interaktiva e-kurser/webbutbildningar av e-plikt?

Vi på Riksantikvarieämbetet har tagit fram e-kurser som innehåller interaktiva inslag på så sätt att man kan klicka sig fram till nästa moment och klicka sig tillbaka igen o s v. Däremot bidrar kursdeltagaren inte med egna texter och kan inte heller ladda upp egna filer. De flesta av kurserna är publikt tillgängliga för alla via myndighetens webbplats även om de vänder sig till särskilda yrkesgrupper. I princip kan vem som helst gå dem. De är i praktiken en digital webbversion av det publika informationsmaterial som RAÄ i övrigt producerar. För arkivering i vårt e-arkiv tar vi ut e-kurserna som videofiler som har fångat vad som händer på skärmen när man går igenom kursen. I er handledning för e-plikt framgår att "elektroniskt material som innehåller programvara" inte ska levereras, därför att det inte rör sig om en avgränsad enhet och inte har ett på förhand bestämt innehåll. Våra e-kurser är dock tydligt avgränsade och har ett på förhand bestämt innehåll, även om användaren kan bestämma takt och ordning själv. Dessutom producerar vi ändå en videoupptagning för e-arkivering och behöver alltså inte hantera scorm-paket i e-arkivet.

Vad tycker ni?

Kommentarer

  • Hej!
    Om interaktiviteten består av att klicka sig framåt så går det inte att jämföra med en databas eller en app (som lagtexten syftar på) men den går inte heller leverera i befintligt skick. En videoinspelning av interaktivt innehåll kan göras som en bevarandeåtgärd men inte som e-plikt just nu. Tekniken går framåt och en dag kanske vi kan ta emot e-kurser av detta slag.

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.