Hur validerar man en RSS enligt ert schema?

Hej,

Jag har problem med att skapa en xml från ert schema: rss_kbse.xsd (content_kbse.xsd, media_kbse.xsd, dcmitype.xsd, dcterms_kbse.xsd, dc.xsd). Jag använder programmet XMLSpy från Altova för skapa ett exempel xml men den rapporterar tyvärr 57 fel i schemat (se nedan).

Fel rapporterade av XMLSpy (och även av vår integrationsplattform (ICC/Göteborgs Universitet)):

pathName:/schema/complexType/all/
errorMessage:[ISC.0082.9009] Child element any {http://www.w3.org/2001/XMLSchema} at position 69 is unexpected

pathName:/schema/complexType/all/element/@maxOccurs
errorMessage:[ISC.0082.9460] No matching enumeration value

pathName:/schema/complexType/all/any
errorMessage:[ISC.0082.9003] Unable to locate a matching element declaration

Tanken är att vi skall använda vår integrationsplattform för att leverera E-plikt data till Er men utan ett valid schema blir detta lite svårare än tänkt - har jag kanske missat något eller är det verkligen fel i Ert schema?

Med vänliga hälsningar

Niklas Ottosson
ICC
Göteborgs Universitet

Kommentarer

  • Hej,

    dina felmeddelanden tyder, med största sannolikhet, på att din programvara är inställd på XML Schema 1.0 och inte 1.1 (som vår XSD är skriven i). Följande alternativ finns för att lösa detta:

    1. Ställ om programvaran till XML Schema 1.1, om stöd finns för detta i programmet
    2. Validera istället via vår valideringstjänst, den finns beskriven på http://api.eplikt.kb.se
    3. Skaffa programvara med stöd för XML Schema 1.1

    Lycka till och hör av dig om fler frågor dyker upp!

    Kungliga biblioteket

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.