ISBN för olika utgåvor – behöver koppling kunna göras?

Hej!

Denna text finns i informationen om ISBN:

"Olika produktformer av en publikation (t.ex. inbunden bok, pocketbok, braille, ljudbok, e-publikation) kräver separata ISBN."

Min fråga är; behöver ni kunna koppla ihop ISBN-numret i pdf:en som jag levererar med det ISBN som finns i den tryckta versionen som levereras från tryckeriet? Behöver ni se att det är "samma" produkt eller spelar det ingen roll?

Kommentarer

  • Hej,
    det enkla svaret är att vi inte nödvändigtvis måste ha ISBN-numret till den tryckta versionen också. Men för FTP med FGS-MODS kan man annars ange det i elementet Annat format (R113) "En referens till en resurs som är utgiven i ett annat format, men
    som är identiskt till innehållet" med _mods:relatedItem[@type='otherFormat]/mods:identifier[@type='isbn'] _ .
    För RSS och för uppladdning via webbformulär, som tycks vara det som är aktuellt i ert fall (stämmer det?), så finns däremot (ännu) inget bra sätt att ange ISBN för en tryckt version av en elektronisk resurs. Det fält som finns i webb-formuläret för identifikator (med ISBN som en möjlig identifikatortyp) till Relaterade publikationer är närmast till för att beskriva logiska samband av typ "värdpublikation", t.ex. en tryckt lärobok till vilken hör elektroniska övningsuppgifter (som utgör det dokument man laddar upp). Det fältet skall således inte användas för att bara beskriva en annan version eller annat format av det dokument man laddar upp.

    Med vänliga hälsningar,

    Kungliga biblioteket

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.