Hur ska kommuner och regioner registrera sig för e-plikt?

En kommun/region består av flera organ. Vilket organ ska registrera sig som e-pliktsleverantör?

Kungliga biblioteket (Uppdaterad )

Kommentarer

  • Det är kommun-/regionstyrelsen som ansvarar för e-pliktsleveranserna och som ska registreras som pliktleverantör. Enskilda nämnder ska inte registreras, de företräds av styrelsen.

    Kommun-/regionfullmäktige är inte myndigheter, utan beslutande församlingar, och omfattas därmed inte av leveransplikt. Inte heller kommunala bolag och stiftelser räknas som myndigheter.

    Kungliga biblioteket
  • Innebär detta att kommunstyrelsen förväntas leverera e-plikt för de kommunala nämndernas (som är egna myndigheter) räkning?

  • Kommunstyrelserna, som ska registrera sig som leverantör av e-plikt, är ansvariga för att nämndernas e-pliktsmaterial levereras. Hur leveranserna sköts i praktiken är upp till varje kommun.

    Kungliga biblioteket

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.