Hur ofta hämtar KB RSS:er?

Hej, vi har ett antal organisationer vars material omfattas av e-plikten. Vi har nu satt upp ett feed för respektive organisation, där några frågor uppstått i samband med detta:

1. "Material ska levereras inom tre månader från att det har tillgängligjorts för allmänheten." Vad betyder det leveransmässigt? Som vi förstår det lämnar det öppet huruvida uppdatering kan ske så ofta som varje dag eller så sällan som tredje månad. Hur ofta hämtar KB in uppdateringar från de angivna adresserna?

2. Som sagt har vi ett feed per organisation. Periodvis kan det vara så att en organisation inte har nya uppdateringar. Hur anges detta i feeden? Som vi förstår specifikationen och valideringen så krävs alltid att feeden ska innehålla material, dvs som i "items".
August
RSS

Kommentarer

  • Hej!

    1) Vi anpassar vår hämtningsfrekvens efter varje specifikt RSS-flöde. För högintensiva flöden hämtar vi var 5:e minut, för lågintensiva flöden så glest som en gång per dygn. När vi börjar köra era flöden i vår valideringsmiljö kan vi snabbt avgöra vilka hämtningsfrekvenser som passar varje flöde.

    2) Det behöver inte anges något. Fallet du beskriver, en item-lös RSS, är inte beskrivet i vår dokumentation. Jag ska dubbelkolla med mina kollegor och återkommer.
    Kungliga biblioteket
  • Hej igen!

    Vad gäller uppdateringar så godkänner systemet att det helt saknas <item>-element.

    Detta borde godkännas av vår validering, vilket inte är fallet idag, https://e-plikt.kb.se/validera/rss Vi noterar detta som en sak att korrigera framöver.

    Trevlig helg!
    Kungliga biblioteket
  • Ok! Låter rimligt. Tack för svar.
    August

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.