Ska e-boksversionen av en tryckt bok levereras som e-plikt?

Hej KB,
Jag blir lite osäker när jag läser på er hemsida. Vi har tidigare publicerat en bilderbok och nu har vi även lanserat den som e-bok. Behöver vi då pliktleverera även den digitala boken? Och hur gör vi i så fall detta enklast?

Kommentarer

  • Hej!
    För att e-böcker ska omfattas av e-plikt måste kravet på yrkesmässighet vara uppfyllt eller automatiskt grundlagsskydd finnas för utgivningen. Om detta är uppfyllt gäller att endast webbunikt material ska levereras. E-boksversionen av den tryckta boken skall alltså inte levereras. Vid parallellpublicering digitalt och analogt är det den tryckta boken som skall pliktlevereras. Svaret är därmed nej.
    Kungliga biblioteket

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.