Omfattas musik som distribueras via Amuse av e-plikt?

Musik som i huvudsak distribueras via den digitala distributören Amuse, omfattas den av e-plikt? Amuse är ju ett svenskt företag (Amuseio AB). Jag och ett gäng vänner driver ett litet icke vinstdrivande skivbolag/musikkollektiv, och har valt Amuse som distributör. Vi vill gärna skicka in vår musik till KB, men jag undrar om det är vi som ska göra det, eller ligger det på Amuse?

Kommentarer

  • Hej,

    Det är utgivaren, inte distributören som omfattas av leveransplikt (givet att utgivaren är etablerad i Sverige).

    Det finns dock vissa förbehåll till leveransplikten, till exempel omfattas endast yrkesmässiga aktörer. Börja med att fylla i formuläret på https://e-plikt.kb.se/ så gör vi en bedömning av er leveransplikt.

    Med vänlig hälsning /
    Kungliga biblioteket

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post och ditt telefonnummer visas aldrig publikt.