Svenska orkidéer

Hej, det finns ju flera svenska orkidé-arter och samtliga är vad jag förstår fridlysta och man får inte ta frön eller växtdelar från dem. Jag har hört att det finns specialiserade företag som ändå kan odla fram nya plantor som man kan köpa (eller kanske köpa frön från). Eller hur bär man sig åt om man vill försöka introducera en orkidé-art på ett nytt ställe?
Anna-Karin Holmér

Kommentarer

  • Hej Anna-Karin,
    det stämmer att alla orkidéer är fridlysta och handel med orkidéer är dessutom reglerade under CITES.

    Jag förstår kanske inte din fråga fullt ut, vill du odla orkidéer i din trädgård? Då finns det trädgårdsbutiker som säljer orkidéer som är lämpade för detta, ofta Cypripedium-hybrider eller någon Dactylorhiza art. Det är absolut enklast att köpa en planta, att dra upp orkidé från frö är ofta omständligt.

    Om du menar att plantera ut orkidéer i det vilda så är något som kräver tillstånd. Det är länsstyrelserna i respektive län som ansvarar för sådana naturvårdsinsatser för orkidéer. Det är då mycket viktigt med genotyper och rätt art hamnar på rätt plats, så det är inget som privatpersoner bör göra.

    Vänligen,

    Botanisten svarar Vetenskaplig Intendent