Löss på Hibiskus

Jag har mina Hibiskus på balkongen under sommaren. Där mår de bra.
Snart efter det att jag tagit in dem i oktober månad får de löss. Finns något sätt att undvika det?

Kommentarer

  • Detta är ett väldigt vanligt problem - hibiskusar är lusbenägna växter och det brukar komma löss i just detta läge när de flyttas in inför vintern. Ställ krukorna direkt i duschen och duscha blad noga både ovanpå och undertill. Behandla med såppreparat varje vecka och kläm ihjäl synliga löss mellan fingrarna  tills problemet är borta. Bevaka och ligg steget före om det kommer nya angrepp, då är det dusch och såpabehandling igen. Ha inte andra växter precis bredvid för att undvika att problemet sprider sig. Hibiskusarna brukar klara vintrarna på detta sätt och mår bra när dom får komma utomhus igen. Det finns giftigare medel att ta till men det är inget vi vill rekommendera i första hand.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Tack för Ditt råd.
    Jag har hört att man kan lägga cigarrettfimpar i jorden. Lössen gillar inte nikotin. Är detta något Du rekommenderar?
    Kerstin Lodding
  • Hej!
    Nikotin är förbjudet som bekämpningsmedel i yrkesmässig odling i hela EU och kan även sprida vissa virussjukdomar. Det är ett ganska starkt gift och vi vill alltid i första hand propagera för miljövänliga bekämpningsmetoder. Det är inte förbjudet att lägga fimpar i sin egen krukväxt och det kan var effektivt mot löss men det inte är något vi rekommenderar med tanke på nedbrytningstid av giftet och vilken mängd nikotin som är för hög då växten istället börjar må dåligt.
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Något bor i krukan till mitt hibiskus träd. Det blir en ring av jord på marken runt krukan. På mattan. Vad kan det vara och vad gör jag åt det?
  • Hej!
    Svårt att säja vad det är och vad som skall göras utan att se bild på problemet. Det kanske bor en mask i blomkrukan? Ibland kommer det mask med jorden. Ta ur växten ur krukan och se om du vad du hittar för slags djur.

     Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hade just dammsugit bort jorden. Återkommer
    med bild när och om jorden kommer tillbaka på mattan runt krukan.
    Tack för svaret
    Gertrud Örtendahl
  • Hjälper det att lägga kaffesump i krukan. Är ju ett slags gift i men ofarligt?
  • Hej!
    Nej det har ingen effekt på ohyran.

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Vad ska jag göra? Vill egentligen inte alls nypa lössen med fingrarna. Finns råd om att skölja av blommorna, men det kan bli jobbigt för jag har 3 o alla är attakerade. Såpavatten?
  • Hej!
    Det finns flera frågor i denna tråd om olika slags ohyra- när det gäller löss så gäller detta:
    Ställ krukorna direkt i duschen och duscha blad noga både ovanpå och undertill. Behandla med såppreparat varje vecka och kläm ihjäl synliga löss mellan fingrarna tills problemet är borta. Bevaka och ligg steget före om det kommer nya angrepp, då är det dusch och såpabehandling igen. Ha inte andra växter precis bredvid för att undvika att problemet sprider sig. Är det väldigt stora krukor som inte går att flytta så försök med bara såpvatten och helst klämning, man kan tex ha tunna plasthandskar.
    Lycka till!
    Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • En av mina Hibiskusar har löss. Fick rådet att duscha med såpvatten men det skulle också tillsättas rödsprit i vattnet.  Gör ingen nytta.  Lössen finns där ändå. Duschar varannan dag. Det kryllade av löss vid ett tillfälle så att klämma ihjäl dem funkade inte. Hur blir man av med denna vidriga ohyra?
  • Hej!
    En metod om det är väldigt mycket löss är att först ställa i duschen och spola noga med ljummet vatten med så starkt tryck som växten tål, och därefter gå på med såpabehandling. Det stämmer att det skall ingå såpa och rödsprit i såppreparat. Här är ett recept som du också kan anpassa i mängd och prova: 0,5 dl matolja, 0,5 dl såpa, 50 g socker till 10 liter vatten. Det finns även några tillåtna insektspinnar i handeln, men vi brukar inte rekommendera användning av gifter.
    Ytterligare ett alternativ är att ta toppsticklingar, som spolas noga rena från löss under vattenkranen och börja om med nya plantor.
    Hibiskusar är ganska lusbenägna så att ta nya sticklingar regelbundet tycker jag är bäst för att ha fina plantor.
    Hälsningar Anna-Carin Ek, trädgårdsmästare
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Tack för svar.  Gör nog som du rådde mig till.  Jag tar sticklingar och provar med det.  Håller tummarna att jag kan fortsätta att ha hibiskusar på fönsterbrädan.
  • Hej
    Läste receptet på såpebladningen och reagerade på socker. Vad gör socker för nytta i oljebandningen. Jag vet att olja kväver mycket ohyra men socker? Sen har jag för mig att lössen älskar socker oxå men jag får inte ihop socker+ olja till att ta död på lössen.
  • Hej!
    Sockret skapar en klibbig yta som förhindrar bladlössens rörelser och hindrar dem från att äta på växten.

    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej!
    Bifogar en bild, hoppas jag, på något jag nyss såg på min Hibiskus. Har aldrig sett detta förut men är inte så vass på Hibiskusar heller. Vad är detta och vad gör jag åt det?

    Emma
  • hej Emma

    Det är ull löss som du har fått på din hibiskus. Kläm ihjäl dom o Oljebehandling är det ända som tar död på dem. Har du orkider hemma brukar det följa sådan med när man köper dem.

    Karin Johansson
  • Hej!
    Ullöss kan behandlas med såpa och rödsprit, de försvinner oftast om växten ställs utomhus.
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare
  • Hej på er, och tack för era svar!
    Denna är de. senaste blomman som flyttat in hos mig (på min födelsedag i januari i år), bortsett en orkidé som jag fick i sommargåva, men den är fin och står i ett helt annat fönster långt ifrån denna så så länge inte ullössen flugit genom huset känns det inte så troligt att lössen kom med den. Orkidén har aldrig varit drabba.
    Satt och petade bort alla synliga löss med tops och den har fått bo utomhus hela sommaren, ständigt sprayad med rödsprit-lösning. Nu har den fått flytta in igen men står själv i sitt fönster, den smittade ner intillstående palettblad sist den stod inne.

    Borde jag skaka av och byta all jord på plantan också, för att den inte ska drabbas på nytt? Den ser fin ut just nu, men såg som sagt fin ut här hemma i ett halvår innan jag upptäckte dessa små äckel.
    Emma
  • Hej!
    Det är bra att den står separerad från andra växter. Lössen kan även angripa rötterna - kolla och byt jord. Om rötterna är angripa är det svårbekämpat och om plantan inte är väldigt värdefull för dej är det kanske bäst att slänga den i så fall.
    Trädgårdsmästaren svarar Trädgårdsmästare