Kan jag söka lägenhet både i Göteborg och Mölndal?

Hej

Ska flytta från Borås till Göteborg . För mig är Göteborg och Mölndal sak samma (ja jag VET att det är olika kommuner men kan tänka mig att bo var som....) Varför går det inte att lägga in ansökan för  båda kommunerna? Måste jag betala avgift för varje kommun jag köar i?

Kommentarer

  • Hej Astri, tack för din fråga!

    Vi har avtal med hyresvärden Mölndalsbostäder och förmedlar deras lägenheter via boplats.se. Du kan söka lägenheter i Mölndals kommun också med dina ködagar hos Boplats.

    Dina ködagar hos boplats är ett samordnat kösystem som gäller för alla lägenheter på boplats.se. Det är alltså inte någon separat kö eller extra avgift för att kunna söka lägenhet i Mölndal.

    Boplats förmedlar lägenheter i flera kommuner som ligger inom pendlingsavstånd till Göteborg. Du väljer själv i vilken eller vilka kommuner du vill söka lägenhet. Du kan också skapa bevakningar för upp till fem olika områden/kommuner och få e-post när det kommer ut lediga lägenheter.

    Skapa en bevakning
    På boplats.se kan du skapa en bevakning med de områden/kommuner du är intresserad av under "Sök bostad". Bevakningen informerar dig om vilka lägenheter som blir lediga.

    Gör såhär:
    1. Logga in på boplats.se med ditt personnummer eller e-postadress och ditt lösenord.
    2. Klicka på Sök bostad i menyn längst upp på sidan. Klicka på Skapa bevakning.
    3. Först väljer du vilken kommun du vill bevaka. Varje bevakning kan bara innehålla en kommun. Du kan välja någon av kommunerna i listan; Göteborg, Ale, Alingsås, etc.
    4. Om du vill ha bevakning på både till exempel Mölndal och Göteborg, så får du skapa två bevakningar - en bevakning på kommunen Mölndal och en bevakning på kommunen Kungälv.
    5. Klicka på Nästa. I nästa steg väljer du fler bevakningskriterier - t.ex. minsta antal rum, maxgräns för hyra och typ av lägenhet.
    6. Klicka på Spara. Du hittar dina bevakningar på Mina Sidor / Bevakningar
    Du kommer att få e-post när det kommer ut nya lägenheter som passar in på dina sökkriterier. Om det inte kommit ut några nya lägenheter som passar in på dina sökkriterier, så får du inte e-post. Det är alltså inte säkert att du får e-post om bevakningsträff varje dag.

    När det läggs ut en annons på en lägenhet som du är intresserad av måste du logga in på boplats, gå till annonsen och klicka ANSÖK för att söka lägenheten.
    Läs gärna mer här om hur det går till.
    Elin, Boplats Göteborg