Kan jag svara JA till flera lägenheter?

Har fått visning på 2 lägenheter som jag är intresserad av och sista svarsdag är också samma dag! Om mitt JA är bindande och jag blir erbjuden båda lgh ...... vad händer då?

Kommentarer

  • Hej Yvonne, tack för din fråga!

    Vad roligt att du har fått visning på två lägenheter som du är intresserad av! Du kan tacka Ja till båda lägenheterna. Ditt Ja-svar blir bara bindande om du erbjuds att skriva kontrakt.

    Du kan inte bli erbjuden mer än ett kontrakt samtidigt via Boplats, även om du har svarat Ja till flera lägenheter. När du blir erbjuden ett kontrakt raderas nämligen dina övriga intresseanmälningar.

    Om du har tackat ja till fler än en lägenhet är det den hyresvärd som erbjuder dig ett kontrakt först som avgör vilken lägenhet du får kontrakt på. Därför är det viktigt att du endast tackar ja till de lägenheter som du verkligen vill skriva kontrakt på.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Gäller det också om du blir erbjuden ett korttidsavtal och ett vanligt avtal?

    Jag är i en liknande situation som första kommenteraren. Dock är sista dagen på korttidsavtalet en dag före den permanenta. Jag har svarat ja på båda och har samma förutsättningar för att få båda. Jag vill ju dock helst bli erbjuden den permanenta såklart, och inte att den ska försvinna för att jag blir erbjuden ett avtal på ett korttidsboende.

  • Hej Fati!

    Ja, reglerna gäller både vanliga kontrakt och korttidskontrakt. Om du erbjuds korttidskontraktet kommer dina övriga ansökningar att raderas. Däremot kan du sedan fortsätta att söka lägenheter under tiden du bor på korttidskontraktet.

    Läs mer: ​Vad är korttidskontrakt?​​​
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hur funkar det om hyresvärden är samma för både lägenheter? Jag har blivit erbjuden visning för två lägenheter som ligger vägg i vägg och har samma hyresvärd. Jag är intresserad av båda, vad händer om jag tackar ja till båda?
  • Hej, tack för din fråga!

    Det fungerar på samma sätt även om det är samma hyresvärd på båda lägenheterna. Du kan alltså tacka Ja till båda lägenheterna om du vill, men du kommer inte att kunna blir erbjuden mer än ett kontrakt. När du blir erbjuden ett kontrakt raderas nämligen dina övriga intresseanmälningar.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej, och tack för dem tydliga svaren!

    Vad händer om bara ett erbjudande är genom Boplats, och den andra kommer genom en annan sida eller direkt från en Hyresvärd? Kan jag i så fall ångra ett ja-svar med anledning att jag har blivit erbjudit ett annat kontrakt?
  • Hej Paul, tack för din fråga!

    Det beror på hur långt du har gått i uthyrningsprocessen. Innan du kan bli erbjuden ett kontrakt behöver du ha svarat Ja i två steg. Det första är att efter visningen kan du klicka på Ja-knappen på boplats.se. Det är inte bindande att bara klicka på knappen och svara Ja efter visning.

    Ifall du har längst kötid av de som svarat Ja efter visning och blir godkänd i våra kontroller kommer Boplats att ringa upp dig och be dig bekräfta att du vill skriva kontrakt, innan vi skickar dina uppgifter till hyresvärden. Om du i det skedet svarar Ja till att du vill skriva kontrakt räknas det som bindande, och om du sedan ångrar dig blir du spärrad från att söka lägenheter på boplats.se i 6 månader.
    Elin, Boplats Göteborg