Vad är korttidskontrakt?

Hej! Skulle gärna vilja ha mer info om korttidskontrakt. Behåller jag mina köpoäng om jag tar en sån lägenhet? Vad händer när korttidskontraktet går ut, får jag en annan lägenhet då?

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    Korttidskontrakt betyder att du får bo en kortare tid i lägenheten. Hyrestiden är ofta mellan 6 - 12 månader, men kan vara så kort som 3 månader. Korttidskontraktet kan ha ett i förväg bestämt slutdatum, eller förnyas månadsvis tills det sägs upp.

    Du har inte besittningsrätt på ett korttidskontrakt. Det datum avtalet mellan dig och hyresvärden går ut måste du därför flytta. Du får inte en annan lägenhet som ersättning.

    Eftersom korttidskontraktet är ett tillfälligt boende, behåller du dina ködagar hos Boplats om du får ett korttidskontrakt. Du kan fortsätta att söka andra lägenheter på boplats.se under tiden du bor på ett korttidskontrakt.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Behåller man även sin köplats hos Boplats om man säger upp sitt korttidskontrakt?
  • Hej Emma, tack för din fråga!

    Ja, du behåller dina ködagar hos Boplats om du säger upp ditt korttidskontrakt.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej, jag ville ha en lägenhet i 6 månader eller 12 månader. Jag behöver den nu. Kan du hjälpa till att ge mig en lägenhet? Tack för 6 till 12 månader. Tack
  • Hej Jonas!

    Då är du välkommen att söka lägenheter på boplats.se. Om du inte redan står i kö, måste du först skapa ett konto och betala avgiften. När du står i kö kan du söka.

    På boplats.se hittar du hyresrätter som annonseras av olika hyresvärdar. Boplats äger inga lägenheter och har inget inflytande över vem som ska få skriva kontrakt.

    Alla lägenheter på boplats.se förmedlas efter kötid. Det betyder att den sökande med flest ködagar hos Boplats och som uppfyller villkoren erbjuds kontraktet.

    Läs mer här!
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej,
    Jag undrar litet syftet med korttidskontrakt, vad är orsaken till att de hyrs ut på det sättet?
  • Hej Petri, tack för din fråga!

    Det kan finnas olika anledningar till att en lägenhet hyrs ut med korttidskontrakt utan besittningsrätt, till exempel att:
    - Lägenheten ska genomgå en större renovering inom de närmaste åren och hyresvärden vill att lägenheten ska vara obebodd under renoveringen.
    - Lägenheten är byggd med ett tillfälligt bygglov.
    - Lägenhetshuset är planerat att rivas inom de närmaste åren.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej!
    Finns det några regler om hur många korttidskontrakt man kan hyra i rad?
  • Hej Anton, tack för din fråga!

    Nej, det finns inte någon regel om hur många korttidskontrakt du kan hyra i rad, men du måste avsluta ditt gamla kontakt i samband med att du tecknar ett nytt. Du får alltså inte lov att ha flera bostäder samtidigt.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej! Jag undrar hur lång uppsägningstiden är på ett korttidskontrakt?

    Helena
  • Hej, tack för din fråga!

    Själva förutsättningen för korttidskontraktet är att det snabbt kan sägas upp, så att bostaden snabbt ska kunna bli tillgänglig för hyresvärden igen. Därför avtalar man bort besittningsskyddet.

    Hyresgästen och hyresvärden skriver på ett särskilt avtal om att hyresgästen avstår från sitt besittningsskydd, tillsammans med den vanliga hyreskontraktet. Att avstå besittningsskyddet innebär att du inte är garanterad att få bo kvar i lägenheten.

    Uppsägningstiden på ett korttidskontrakt brukar vara en till tre månader, beroende på hur lång kontraktets löptid är. Det ska stå reglerat i avtalet mellan hyresgäst och hyresvärd hur lång uppsägningstiden är.
    Elin, Boplats Göteborg