Varför Kort inflyttnings tid?

Undrar varför ni lägger ut bostäder med så kort inflyttningstid , när någon lämnar en bostad så är 3 månaders uppsägningstid , man kan omöjligt betala dubbla hyror om man hittar något och vill byta sitt boende ...känns ju som en ojuste metod att gallra bort människor..fattig eller rik .
Inte bara först till kvarn gäller utan man måste klara av att
betala 1-3 månadshyror också.
Hälsn Susanne

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    Alla lägenheter på boplats.se förmedlas efter kötid. Den sökande som har längst kötid på boplats.se och uppfyller hyresvärdens villkor erbjuds kontraktet. Det finns inga först-till-kvarn på Boplats.

    Jag förstår din frustration med att många lägenheter på boplats.se läggs ut med kort tid till inflyttningen. Det är hyresvärdarna själva som publicerar sina lägenheter på boplats.se och därför kan vi på Boplats inte påverka detta.

    Det finns flera anledningar till att lägenheter publiceras med kort tid till inflyttning. De allra flesta lägenheter på boplats.se publiceras av allmännyttan i Göteborg, där de redan ingår i ett flöde. Nästan alla av allmännyttans lägenheter som läggs ut på boplats.se har sagts upp genom den interna omflyttningsplatsen och då fungerar uppsägningstiden annorlunda. Inflyttningen sker därför när nuvarande hyresgäst flyttar ut och inte efter tre månader som vanligtvis gäller vid uppsägningar.

    Andra anledningar kan också vara:
    • Dödsfall eller avhysningar (dessa lägenheter har av förklarliga skäl kortare uppsägningstid).
    • Nuvarande hyresgäst flyttar till äldreboende (då gäller oftast kortare uppsägningstid).
    • Lägenheten har genomgått en totalrenovering (dessa lägenheter kan endast annonseras i slutet av renoveringen eftersom det är svårt för kommande hyresgäst att ta ställning annars).
    • Lägenheten har inte kunnat hyras ut i första visningsomgången (om ingen av de sökande tackar ja till en lägenhet måste våra förmedlare kalla nya sökande på en andra och ibland till och med en tredje visningsomgång).

    Hoppas att detta ger lite klarhet i bostadsletandet! Det dyker emellanåt upp lägenheter med inflyttning längre fram i tiden, så håll utkik efter dessa om det är något som du prioriterar. Framför allt nyproduktion brukar annonseras ut i god tid före inflyttning.
    Elin, Boplats Göteborg