Varför får bara pensionärer söka trean i Lövgärdet?

Varför ska pensionärer ha förtur till en 3:a på bottenplan ute i Lövgärdet??? Förstår inte! Dom är så attraktiva och så diskrimineras andra och ensamma pensionärer får förtur! Det finns dessutom så många trångbodda människor som kanske behöver en 3:a bättre än en pensionär!

Kommentarer

  • Hej Emelie, tack för din fråga!

    En del lägenheter, framför allt inom allmännyttans bestånd, är reserverade för sökande som är över 70 år. Dessa kallas för Trygghetsboende. Göteborgs Stad vill erbjuda äldre hyresgäster ett tryggt och aktivt liv med daglig gemenskap, så att den som vill har möjlighet att bo kvar längre i egen lägenhet.

    Trygghetsboendena drivs av olika fastighetsägare och uppfyller särskilda krav som Göteborgs Stad ställer på trygghetsvärd och gemensamma utrymmen, eftersom staden subventionerar den servicen. Allmännyttans bostadsföretag i Göteborg har påbörjat en etablering av trygghetsboende i några befintliga bostadsområden där många äldre bor.

    Lägenheten på Paprikagatan som du frågar om hyrs ut av hyresvärden Poseidon. Läs mer på Poseidons webbsida.

    Läs mer om Trygghetsboende på Göteborgs Stads webbsida.
    Elin, Boplats Göteborg