Vad händer om två sökande har lika många ködagar?

Om två sökande har lika många ködagar båda två - vem får kontraktet då? Alltså om det är två personer med lika många ködagar som söker samma lägenhet.

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    Dina ködagar hos Boplats räknas inte bara från vilket datum, utan även på tidpunkt. I Boplats system finns det alltså registrerat vilket datum och vilket klockslag du ställde dig i kö. Ditt ködatum kan alltså t.ex. vara 2021-11-24 kl. 15:21:13.

    Så om två sökande har registrerat sig på samma datum, brukar systemet ändå kunna rangordna vem av dem som har längst kötid eftersom systemet känner av vem av dem som har längst kötid räknat på timmar, minuter och sekunder. Det är därför väldigt liten risk att två sökande på samma lägenhet skulle ha exakt samma kötid.
    Elin, Boplats Göteborg