Hur ser jag hur många ködagar den hade som fick kontraktet på en lägenhet jag sökt?

Hej,
Nyligen fick jag erbjudande fören lägenheten på Plantagegatan 6A i Göteborg som jag tackade ja till. Men trots att jag har över 5100 dagar i kön så fick jag inte lägenheten och vill veta varför? Jag vill specifikt veta hur många dagar hade den som fick den?

Hälsningar,
Nader

Kommentarer

  • Hej Nader, tack för din fråga!

    Du kan själv se vad som hänt med de lägenheter du har sökt om du loggar in på boplats.se och går till Mina Sidor / Sökta bostäder.

    Klicka på fliken Historik för att se bostäder som du har anmält intresse för som har gått till någon annan, eller där uthyrningsprocessen har avbrutits. Där kan du se hur många ködagar den hade som fick kontrakt.

    Plantagegatan 6A gick till en sökande med 5626 ködagar hos Boplats.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej Elin,
    Tack för ditt svar!

    Det som förvånade mig var att jag kollade strax innan kl 12 på kvällen för sista svarsdatum och det fanns då bara 6 sökande före mig men dagen efter plötsligt var det 13 före mig!? Jag kan inte förstå detta. Finns det en separat kö/kvotering eller annat sätt andra kommer in på just för de bästa lägenheterna?
    Också undrar jag om hur många sökande det finns före mig i Boplats totalkön?

    Hälsningar,
    Nader

  • Hej Nader!

    Det kan vara olika antal före dig på olika lägenheter, beroende på vilka som har valt att söka respektive lägenhet och hur lång kötid dessa har. Antalet före dig på en specifik lägenhet kan ändras så länge ansökningstiden är öppen, då det kan tillkomma eller försvinna sökande.

    Det är svårt att svara på vilken plats du har totalt av alla de ca 250 000 personer som står i bostadskön, eftersom en del står i bostadskö för ett eventuellt framtida behov och inte aktivt söker lägenheter. De som inte söker lägenhet alls just nu, eller som söker andra typer av lägenheter än du, konkurrerar inte med dig.

    Elin, Boplats Göteborg