Vad betyder t-märkt?

Hej! Jag har sett att på en del lägenheter på Boplats så står det att den är tillgänglighetsmärkt. vad betyder det? Har personer med behov av det förtur till sånna lägenheter?

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    Tillgänglighetsmärkta lägenheter kan passa dig som har ett behov av en lägenhet med god tillgänglighet. Alla som vill kan söka en tillgänglighetsmärkt lägenhet, de förmedlas efter kötid precis som alla andra lägenheter på boplats.se. Om du har behov av anpassning av bostaden kan du ansöka hos kommunen om bostadsanpassning.

    Tillgänglighetsmärkta lägenheter finns i två nivåer:

    »Tillgänglighetsmärkt lägenhet med trappsteg

    Baserad på tillgänghet för personer som använder gånghjälpmedel, till exempel käpp eller rollator.

    »Tillgänglighetsmärkt lägenhet utan trappsteg
    Tillgänglighetsnivå baserad på tillgänghet för personer med behov av rullstol. (Observera att lägenheterna inte är rullstolsanpassade vid inflytt, utan att anpassning av bostaden söks separat vid behov efter att du fått ett kontrakt.)

    Läs mer på boplats.se.

    Elin, Boplats Göteborg