Varför är jag spärrad från att söka nya lägenheter efter tilldelat kontrakt?

Hej!
Jag fick för en månad sedan ett korttidskontrakt med 14 dagars uppsägningstid och inflyttning om 2 veckor. Sedan jag skrev på kontraktet har jag inte kunnat söka ny lägenheter och följande text står på den plats "ansök" knappen brukar finnas:
"Du kan inte ansöka just nu, eftersom du nyligen har tackat Ja till ett kontraktserbjudande"

Jag har inte hittat någon information om att detta skulle ske, och undrar nu hur länge jag kommer att vara spärrad från att söka nytt?

Kommentarer

  • Hej Sofia, tack för din fråga!

    När du har fått kontrakt på en lägenhet via Boplats är du tillfälligt spärrad från att ansöka på nya lägenheter tills dess att kontraktsskrivningen är klar. Detta för att förhindra en person ska kunna skriva på flera kontrakt samtidigt.

    Så fort hyresvärden har markerat i Boplats system att uthyrningen är klar kommer du kunna ansöka på nya lägenheter igen. Hyresvärden brukar göra det inom någon vecka efter att ni skrivit kontrakt.

    Ifall hyresvärden glömmer så sker markeringen i Boplats system automatiskt efter en månad. Ifall du t.ex. fick ett kontrakt 1 april, ska du kunna ansöka igen senast den 2 maj. Om det är en månad sedan du fick kontrakt så ska du alltså inom kort kunna ansöka igen.

    Ifall det går mer än en månad och du ändå är hindrad från att ansöka är du välkommen att kontakta kundtjänst. Klicka här för att maila kundtjänst eller ring 031 -100 250.
    Elin, Boplats Göteborg