Vad innebär Sökande före mig?

Innan man anmäler intresse för en lägenhet ser man en uppgift om hur många som hittills ansökt. När man därefter anmäler intresse för en lägenhet får man ett besked om att X antal personer står före dig, vilket är en annan (oftast lägre) siffra. Vad innebär detta mer konkret?

Kommentarer

  • Hej Richard, tack för din fråga!

    Alla lägenheter på boplats.se förmedlas efter kötid. Det betyder att den sökande som har flest ködagar och som uppfyller hyresvärdens villkor kommer att erbjudas kontraktet.

    I annonsen kan du se:
    • antal sökande just nu - alltså hur många som har ansökt på just den lägenheten.
    • antal före dig - alltså hur många av de som har ansökt som har fler ködagar än vad du har.

    Antalet före dig kan ändras fram till sista ansökningsdagen, eftersom det kan tillkomma fler sökande som har längre kötid än du.
    Elin, Boplats Göteborg