Vad betyder prioriteringsgrupp 1?

Hej
Vad betyder prioriteringsgrupp 1?
Varför dem ta lägenhet först?

Kommentarer

  • Hej Hasna, tack för din fråga!

    Prioriteringsgrupp 1 betyder att hyresvärden har använt sig av företrädesvillkor i annonsen. De som uppfyller företrädesvillkoret är då i prioriteringsgrupp 1.

    Om hyresvärden använder företrädesvillkor går lägenheten i första hand till den sökande i företrädesgruppen som har längst kötid. Om ingen sökande uppfyller företrädesvillkoret tilldelas lägenheten till den sökande med längst kötid som uppfyller grundvillkoren.

    Du kan alltid se i annonsen vilka villkor som gäller. Om villkoret har ett kryss framför, betyder det att du inte uppfyller villkoret.

    Här är två exempel på företrädesvillkor som hyresvärdar kan använda:

    • Företräde för de som redan är boende hos den aktuella hyresvärden. Till exempel brukar Mölndalsbostäder ge företräde åt sina befintliga hyresgäster. Då kan villkoren se ut såhär i annonsen:

    • Företräde för seniorer. Till exempel att alla som är över 65 år kan ansöka på lägenheten, men de som är över 70 år har företräde.
      Då kan villkoren se ut såhär i annonsen:

    Hyresvärdens villkor ska följa diskrimineringslagen. Det innebär att personer inte ska behandlas olika på grund av kön, könsöverskridande identitet, etnicitet, religion, politisk tillhörighet, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Ålderskrav får bara användas i kategoriboende, som seniorbostäder. Du kan läsa mer i Boplats förmedlingsregler.
    Elin, Boplats Göteborg