Kan jag söka boende från utlandet?

Hej,

Jag och min sambo bor utomlands, och har en massa ködagar hos Nya Boplats. Vi planerar nu på att flytta hem igen till Sverige.

Är det möjligt att söka en bostad i Göteborg från utlandet, eller måste vi vara på plats för att få en?

Tack på förhand!
Caroline

Kommentarer

  • Hej Caroline, tack för din fråga!

    Du kan vara registrerad och samla ködagar hos Boplats oavsett var du är bosatt för närvarande. Det går också bra att göra ansökningar på lägenheter från utlandet.

    Det finns ett krav på att bo stadigvarande - när du får en lägenhet genom Boplats ska du folkbokföra dig på den sökta lägenheten och nyttja den som din permanentbostad. Du kan alltså inte få en lägenheten för att använda som komplementbostad eller övernattningslägenhet.

    När du får en visningsinbjudan, är det oftast upp till dig själv att bestämma om du vill gå på visningen, skicka ett ombud på visningen i ditt ställe, eller helt avstå från visningen och tacka Ja till lägenheten osedd. Det är dock upp till hyresvärden ifall de godkänner att ombud går på visning i ditt ställe, eller att du tar lägenheten osedd. En del av hyresvärdarna som annonserar på boplats.se har visningskrav - alltså att du måste ha gått på visningen för att få skriva kontrakt på lägenheten.

    De flesta hyresvärdar skickar ut hyreskontrakt digitalt som du får signera elektroniskt med e-legitimation. Så många av lägenheterna på boplats.se är det fullt möjligt att få kontrakt på även om du inte befinner dig i Sverige.

    Elin, Boplats Göteborg