Har ni någon/några hyresvärdar som väljer hyresgäster utifrån profiler och inte ködagar?

Kommentarer

  • Hej Li, tack för din fråga!

    Hyresvärdar som annonserar på boplats.se kan inte välja hyresgäst utifrån profiler, utan det är kötiden som avgör vem som får kontraktet.

    Alla lägenheter på boplats.se förmedlas efter kötid. Det betyder att den sökande med flest ködagar hos Boplats och som uppfyller villkoren erbjuds kontraktet. I varje lägenhetsannons kan du se vilka villkor som gäller för just den lägenheten, och du kan se hur många som är före dig.

    De som är före dig har längre kötid än vad du har. Antalet före dig kan ändras fram tills att ansökningstiden går ut, eftersom det kan tillkomma fler sökande som har längre kötid än du.

    När ansökningstiden har gått ut, kallas de sökande som har längst kötid till visning/digital visning. Det är lite olika hur många som blir kallade, men ofta är det ungefär 10 personer.

    Här kan du läsa mer om uthyrningsprocessen!
    Elin, Boplats Göteborg