Kan jag ta en lägenhet som endast min son flyttar in i, om vi är medsökande?

jag söker tillsammans med min man och son(båda står som medsökande) kan jag ta en lägenhet som endast min son flyttar in i?

Kommentarer

  • Hej Åsa, tack för din fråga!

    Nej, du kan inte ta en lägenhet som endast din son flyttar in i. Om du skulle söka en lägenhet med dina ködagar och sedan låta din son bo själv i den, är det olovlig andrahandsuthyrning. Då kan hyresvärden säger upp hyresavtalet utan föregående varning.

    Den som har sökt lägenheten med sina ködagar ska stå på kontraktet och folkbokföra sig och bo stadigvarande i den sökta lägenheten.

    Du kan bara vara medsökande med en annan person på boplats.se. Medsökande betyder att ni söker lägenhet tillsammans, ska bo ihop och medsökande ska ha medansvar för att betala hyran. Om du ska bo ihop med andra personer som inte är med och ansvarar för att betala hyran, till exempel barn eller en äldre släkting, ska du inte lägga till dem som medsökande. Dessa personer läggs till under rubriken Hushåll i min profil.

    Om du har lagt till fel person som medsökande är det risk att din ansökan blir underkänd. Många hyresvärdar godkänner bara medsökande som lever under äktenskapliga förhållanden. Om du är medsökande med din son riskerar du att din ansökan blir underkänd.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Kan jag söka en hyresrätt och ha sonen som medsökande och låta honom bo ensam i lägenheten?  Sonen har en prick hos kronofogden, men är skuldfri i dag. Har fast jobb med bra inkoms. Carola
    Carola
  • Hej Carola, tack för din fråga!

    Nej, du kan inte ta en lägenhet som endast din son flyttar in i. Om du skulle söka en lägenhet med dina ködagar och sedan låta din son bo själv i den, är det olovlig andrahandsuthyrning. Då kan hyresvärden säger upp hyresavtalet utan föregående varning.

    Den som har sökt lägenheten med sina ködagar ska stå på kontraktet och folkbokföra sig och bo stadigvarande i den sökta lägenheten.

    Du kan bara vara medsökande med en annan person på boplats.se. Medsökande betyder att ni söker lägenhet tillsammans, ska bo ihop och medsökande ska ha medansvar för att betala hyran. Om du ska bo ihop med andra personer som inte är med och ansvarar för att betala hyran, till exempel barn eller en äldre släkting, ska du inte lägga till dem som medsökande. Dessa personer läggs till under rubriken Hushåll i min profil.

    Om du har lagt till fel person som medsökande är det risk att din ansökan blir underkänd. Många hyresvärdar godkänner bara medsökande som lever under äktenskapliga förhållanden. Om du är medsökande med din son riskerar du att din ansökan blir underkänd.
    Elin, Boplats Göteborg