Behöver bo i Göteborg på obestämd tid.

Hej,
Jag är gift och behöver bo i Göteborg på obestämd tid, min make bor då kvar i vårat hus. Kan han då inte finnas med som medsökande? Varför måste båda folkbokföra sig i Göteborg när båda finns med och betalar hyran? Det gör det väldigt svårt för mig som studerande.

Kommentarer

  • Hej Helena, tack för din fråga!

    Medsökande betyder att man söker lägenhet tillsammans och ska bo ihop. Om ni är gifta brukar hyresvärdar räkna med att ni söker tillsammans även om ni inte är medsökande.

    De flesta av hyresvärdarna som annonserar på boplats.se har ett Krav på att bo stadigvarande. Kontraktsinnehavare ska ha behov av lägenheten för permanentboende.

    Det betyder att för att få en lägenhet genom Boplats ska du folkbokföra dig och bo stadigvarande i den sökta lägenheten. Du får inte ha flera bostäder.

    När du får ett kontrakt genom Boplats måste du därför skriva på ett intyg. Du intygar då att efter att du har skrivit kontrakt på en lägenhet kommer du att:
    • Säga upp nuvarande hyreskontrakt, om du har ett tidigare hyreskontrakt.
    • Sälja din bostadsrätt, om du äger en bostadsrätt.
    • Sälja ditt hus, om du äger ett hus.
    Om du avser att behålla din bostadsrätt/hus kan hyresvärden neka dig att skriva hyreskontrakt, om de bedömer att du inte har behov av hyreslägenheten.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej,
    Jag avser att folkbokföra mig i Göteborg eftersom jag tänkte bo där, men min man behåller sin folkbokföring där vi har huset.
    Han skulle däremot stå som medsökande eftersom han har högre inkomst och kommer naturligtvis att hälsa på.
    Fungerar inte det?
    Hälsningar Helena

  • Hej,
    Jag kommer att folkbokföra mig i Göteborg men inte min man, eftersom han bor kvar i vårt hus. Däremot finns han med som ekonomisk garant för hyran, då han har större inkomst.
    Fungerar det inte att ha honom som medsökande?

  • Hej Helena!

    Om ni inte ska bo ihop i lägenheten ska ni inte vara medsökande. Medsökande betyder att man söker lägenhet tillsammans och ska bo ihop.

    Här kan ni läsa mer om att vara medsökande på boplats.se.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej igen,

    Jag förstår, det var synd.
    Finns någon möjlighet att min man kan gå i borgen för att hyran betalas? Det är korttidskontrakt jag tittar på.

    Hälsningar Helena
  • Hej Helena!

    Det finns inte något fält för borgensman på boplats.se. I de fall hyresvärdarna har inkomstkrav, vill de i regel att du själv ska uppfylla inkomstkravet.

    Det är upp till respektive hyresvärd att bestämma ifall de accepterar en borgensman eller inte, och du får i så fall ta upp frågan om borgensman med hyresvärden när du är aktuell för ett kontrakt.
    Elin, Boplats Göteborg