Måste jag sälja mitt hus innan jag kan söka lägenhet?

Hej!
Varför kan man inte söka lägenhet innan man sålt sitt hus? Man kan inte sälja och sedan inte ha någonstans att flytta till. Hur tänker ni där?
/Louise

Kommentarer

  • Hej Louise, tack för din fråga!

    Du måste inte ha sålt ditt hus innan du kan söka lägenhet på boplats.se. Du kan söka en lägenhet först, och sedan sälja huset efter att du har fått ett kontrakt.

    I Boplats förmedlingsregler finns ett Krav på att bo stadigvarande. Det betyder att
    för att få en lägenhet genom Boplats ska du folkbokföra dig och bo stadigvarande i den sökta lägenheten. Du får inte ha flera bostäder.

    När du får ett kontrakt genom Boplats måste du därför skriva på ett intyg. Du intygar då att efter att du har skrivit kontrakt på en lägenhet kommer du att:
    • Säga upp nuvarande hyreskontrakt, om du har ett tidigare hyreskontrakt.
    • Sälja din bostadsrätt, om du äger en bostadsrätt.
    • Sälja ditt hus, om du äger ett hus.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej Elin,

    Har en fortsättning på detta.

    Säg att jag får en lägenhet via boplats. Exakt hur lång tid har man på sig att sälja sin gamla bostadsrätt? Tänker om man får problem att få den såld.

    Mvh

  • Hej Fredrik, tack för din fråga!

    Det finns inte någon exakt tidsgräns för när du måste ha sålt din gamla bostadsrätt, men anligtvis gör hyresvärden en koll efter ca 6 månader. De viktiga då är att du kan påvisa att du efter bästa förmåga försökt att få sålt bostaden, t.ex. att du kan uppvisa avtal på att du har anlitat en mäklare.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hejsan
    Det är så att jag håller på att sälja min lägenhet och planerar att flytta till en hyresrätt.
    Något jag undrar över är vad som gäller när man behöver stå på två adresser samtidigt?
    Jag kommer först söka bostad när försäljningen är klar men med tanke på korta datum hos boplats kan jag kanske behöva flytta in där 1-2månader innan köparen tar över lägenheten. Och kommer då behöva ”stå” på två adresser samtidigt. Hur funkar detta? Är det okej att göra på detta sätt när det bara handlar om en kort period innan den nya ägaren tar över
    ​Vill bara ha det tydligt för mig vad som är aktuellt just nu, då svaren här i tråden snart är 1år gamla.

    Med vänlig hälsning,
    Lisa J

  • Hej Lisa, tack för din fråga!

    Det är inga konstigheter att under övergångsperioden när du ska flytta tillfälligt ha två bostäder. När du får en hyreslägenhet kommer du att behöva intyga att du ska avyttra din gamla bostad. Du ska också folkbokföra dig och bo stadigvarande i hyreslägenheten du fått kontrakt på.

    Det finns inte någon exakt tidsgräns för när du måste ha sålt din gamla bostadsrätt, men vanligtvis gör hyresvärden en koll efter ca 6 månader efter att du fått tillträde till hyreslägenheten.

    Elin, Boplats Göteborg