Lägenheten för en ungdom - hur kan jag få en egen lägenhet?

Hej jag bor just nu inneboende med några personer och jag tycker verkligen det är svårt o leva med dom eftersom jag jobbar heltid och jag kan inte komma in till lägenheten hur och när jag vill eftersom jag får inte nyckel utav dom. Så jag vill verkligen ha en lägenhet för mig själv spelar ingen roll om det är en 1a elr 2a. Jag är en lugn och trevlig person som är rökfri och jag respekterar mina grannar. Jag person som är uppvuxen i Sverige. Snälla jag behöver verkligen en lägenhet, ni kan kontakta mig via mitt nummer 076*******

Kommentarer

  • Hej, tack för din fråga!

    Alla hyresvärdar på boplats.se rangordnar de sökande efter hur många ködagar de har. Det är alltså inte Boplats som bestämmer vem som ska få en lägenhet, utan det är kötiden som avgör. Hur lång tid det tar innan du får en lägenhet beror mycket på vilken typ av lägenhet du söker och i vilket område.

    Kötiderna varierar mycket - en del lägenheter kräver bara några månaders kötid, medan andra tar flera år att få. Det beror på hur populär lägenheten är, och hur många som har sökt den.

    Det viktigaste du kan göra för att öka dina chanser är att:
    • Kolla igenom att informationen i dina kontaktuppgifter och din profil på Mina Sidor är uppdaterade och korrekta.
    • Söka aktivt. Logga in på boplats.se någon gång per dag, sök de lägenheter som passar dig och se om du fått några meddelanden.
    • Söka smart. Vissa typer av lägenheter, t.ex. nyprodukion, är lättare att få även om du inte har så lång kötid.
    Tipsen nedan kan vara till hjälp för dig som behöver en lägenhet snabbt.
    • Sök nyproduktion. Nyproduktion har oftast en högre hyra och har därför inte lika många som söker dem. Därför är det ofta kort kötid på nyproduktion.
      » Se vilka nyproducerade lägenheter som finns lediga just nu
    • Sök korttidskontrakt. Korttidskontrakt innebär att du bor i lägenheten under en kortare period. Du behåller alltid dina ködagar om du får ett korttidskontrakt. Ett korttidskontrakt passar dig som inte har ett förstahandskontrakt sedan innan och som kan tänka dig att hyra under en kort period.
      » Se vilka korttidskontrakt som finns lediga just nu
    • Sök små lägenheter. De flesta söker efter lite större lägenheter. Om du behöver en bostad snabbt kan det därför gå fortare om du söker mindre lägenheter, som till exempel en etta eller en mindre tvåa.
      » Se hur lång kötiden är per antal rum
    • Sök lägenheter utanför Göteborg. Det är inte lika många som vill bo utanför Göteborg. Därför kan det gå fortare att söka lägenheter som ligger utanför Göteborg på boplats.se.
      » Se kötid för områden utanför Göteborg

    Elin, Boplats Göteborg