Hur lång kötid måste jag ha för att kunna söka lägenhet?

Är medlem sen 2015 och undrar om den perioden räcker för att ge mig ”behörighet” att söka hyreslägenhet via er?

Kommentarer

  • Hej Marita, tack för din fråga!

    Du väljer själv när du vill börja söka lägenheter, det finns ingen gräns kopplat till antal ködagar för att kunna ansöka. Alla som har skapat ett konto, betalat avgiften och fyllt i sina kontaktuppgifter och sin profil på Mina Sidor kan söka lägenhet.

    Alla lägenheter på boplats.se förmedlas efter kötid. Det betyder att den sökande med flest ködagar hos Boplats och som uppfyller villkoren erbjuds kontraktet. I varje lägenhetsannons kan du se vilka villkor som gäller för just den lägenheten, och du kan se hur många som är före dig. De som är "Före dig" har längre kötid än vad du har.

    Det är svårt att säga exakt hur lång kötid du behöver för att ha chans att få en lägenhet, eftersom det beror mycket på vilken typ av lägenhet du söker och i vilket område.

    Här kan du läsa mer om hur lång tid det kan ta att få en lägenhet.
    Elin, Boplats Göteborg