Kan korttidskontrakt sägas upp i förtid?

Hej om man får tag i ett korttidskontrakt i typ 1år ungefär till 1 mars 2022 kan man bli uppsagd innan detta datumet med 3 månader uppsägningstid då också eller har man garanterat till detta datumet sen att man kan bli uppsagd med 1 månads varsel och 3 månader uppsägning?

Kommentarer

  • Hej Derrow, tack för din fråga!

    Själva förutsättningen för korttidskontraktet är att det snabbt kan sägas upp, så att bostaden snabbt ska kunna bli tillgänglig för hyresvärden igen. Därför avtalar man bort besittningsskyddet.

    Hyresgästen och hyresvärden skriver på ett särskilt avtal om att hyresgästen avstår från sitt besittningsskydd, tillsammans med den vanliga hyreskontraktet. Att avstå besittningsskyddet innebär att du inte är garanterad att få bo kvar i lägenheten.

    Uppsägningstiden på ett korttidskontrakt brukar vara en till tre månader, beroende på hur lång kontraktets löptid är. Det ska stå reglerat i avtalet mellan hyresgäst och hyresvärd hur lång uppsägningstiden är.

    Om korttidsavtalet är korrekt upprättat gäller det som ni har kommit överens om - då kan uppsägning göras med en månads uppsägningstid, även om avtalets löptid inte har gått ut. Hyresvärden behöver då säga upp hyresavtalet enligt en orsak som finns angiven i avtalet.

    Boplats kan inte ge dig juridisk rådgivning eller medla i tvister. Svaret du har fått här är en allmän information. I Jordabalkens (JB) 12 kap (ofta kallat Hyreslagen) finns bestämmelser om hyresförhållanden. På hyresnämndens webbplats  och hos hyresgästföreningen kan du söka mer information.

    Här  kan du läsa mer om korttidskontrakt på boplats.se.
    Elin, Boplats Göteborg