Kan man få en lägenhet vi er och behålla sitt gamla kontrakt i en annan kommun?

Kommentarer

  • Hej Adam, tack för din fråga!

    Generellt är svaret att nej, du kan inte få en lägenhet och samtidigt behålla din gamla bostad. Det är dock alltid hyresvärden som har sista ordet om de godkänner dig som hyresgäst eller inte. De kommunala hyresvärdarna i Göteborg har bland annat krav i sina uthyrningsregler om att:
    • "Blivande hyresgäster ska styrka att nuvarande boende ska avvecklas."
    • "Kontraktsinnehavare ska ha behov av lägenheten för permanentboende."
    Om du avser att behålla din gamla bostad, kan det vara så att hyresvärden anser att du inte har behov av hyreskontraktet och därför nekar dig att skriva kontrakt.

    I Boplats förmedlingsregler finns ett Krav på att bo stadigvarande. Det betyder att för att få en lägenhet genom Boplats ska du folkbokföra dig och bo stadigvarande i den sökta lägenheten. Du får inte ha flera bostäder.

    När du får ett kontrakt på en hyreslägenhet genom Boplats måste du därför skriva på ett intyg om stadigvarande boende. Du intygar då att efter att du har skrivit kontrakt på en lägenhet kommer du att:
    • Säga upp nuvarande hyreskontrakt, om du har ett tidigare hyreskontrakt.
    • Sälja din bostadsrätt, om du äger en bostadsrätt.
    • Sälja ditt hus, om du äger ett hus.
    Elin, Boplats Göteborg