Kontaktar ni referenser?

Hej, jag har fått nytt jobb i Göteborg. De senaste åren så har jag mestadels bott i tyskland och jobbat där. Därav så har jag inte haft någon inkomst i Sverige. Spelar det någon roll när jag ansöker om lägenhet? Jag har angett min årsinkomst baserat på min nya lön i Sverige.

Kommentarer

  • Hej Jonas, tack för din fråga!

    Vi gör alltid en kreditupplysning på den som är aktuell för ett kontrakt, där vi kontrollerar folkbokföringsadress, skuldsaldo/ betalningsanmärkningar, civilstånd och fastighetsinnehav. Ifall du har haft ett förstahandskontrakt eller ägt en bostadsrätt i Sverige under de senaste 24 månaderna kontaktar vi även din hyresvärd/bostadsrättsförening för boendereferenser.

    En del hyresvärdar har inkomstkrav på de som söker deras lägenheter, och när det gäller de lägenheterna kontrollerar vi även din sysselsättning och inkomst. Om du har sökt och blir aktuell för kontrakt på en sådan lägenhet, ska du ladda upp dokument som styrker att du uppfyller hyresvärdens krav och villkor. Oftast är det anställningsavtal/arbetsgivarintyg och dina tre senaste lönespecifikationer som du i så fall ska lämna in. Villkoren för att söka står alltid i annonsen.

    Det finns också många lägenheter på boplats.se som annonseras helt utan inkomstkrav. För de lägenheterna kontrollerar vi inte inkomsten.

    Elin, Boplats Göteborg