Jag och min sambo är medsökande med varandra, vem ködagar räknas om jag söker en lägenhet till oss?

Hej! Jag och min sambo är båda betalande medlemmar på boplats och varandras medsökande. Jag har dock färre ködagar. Om jag söker en lägenhet till oss, är det mina ködagar som räknas, bådas, eller den som har flest?

Emma

Kommentarer

  • Hej Emma, tack för din fråga!

    Ködagarna hos Boplats är personliga och räknas inte samman med din medsökande.

    Om du loggar in och söker en lägenhet från ditt Boplats-konto blir du huvudsökande på den lägenheten och då är det dina ködagar som räknas. Om din sambo loggar in och söker från sitt Boplats-konto blir hen huvudsökande och då är det hens ködagar som räknas.

    När ni får ett kontrakt är det den huvudsökandes ködagar som nollställs. Den medsökande behåller sina ködagar. Ni väljer själva vem av er som ska vara huvudsökande. Det är ofta en fördel om den av er som har flest ködagar loggar in och söker från sitt konto.
    Elin, Boplats Göteborg