Kan jag få lägenhet om jag är arbetslös?

Kan jag få lägenhet om jag är arbetslös och få ekonomiska bistånd från kommunen?( social)
Hur mycket % möjlighet har jag att få lägenhet?

Kommentarer

  • Hej Rosa, tack för din fråga!

    Det är svårt att svara generellt på din fråga eftersom de olika hyresvärdarna som annonserar på Boplats ställer olika krav och villkor på sökande.
    • Många av lägenheterna på Boplats annonseras av de kommunala hyresvärdarna Familjebostäder, Bostadsbolaget, Gårdstensbostäder & Poseidon, som alla följer samma uthyrningspolicy.
      Klicka här för att läsa allmännyttans gemensamma uthyrningspolicy.

      De kommunala hyresvärdarna har på de flesta av sina lägenheter inga inkomstkrav och inga krav på anställning. Du kan alltså få en lägenhet hos en kommunal hyresvärd även om du inte har en anställning.

    • Privata hyresvärdar på Boplats har egna uthyrningspolicys. De brukar ha som krav att sökande ska ha en tillsvidareanställning eller provanställning. De har också ofta som krav att du måste en årsinkomst motsvarande tre gånger årshyran för den sökta lägenheten.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hur vet man om har fått lägenheten?
  • Hej Rosa!

    Kontrollera att dina kontaktuppgifter (mobilnummer och mejladress) är uppdaterade och verifierade, så att Boplats och hyresvärdar kan nå dig. Det gör du på Mina Sidor / Kontaktuppgifter.

    Sedan är det viktigt att du har koll på dina meddelanden på Mina Sidor / Meddelanden. Där kommer du att få meddelande när du får erbjudande på en lägenhet du har sökt.

    Mina Sidor / Sökta Bostäder kan du se alla lägenheter som du har sökt under det senaste halvåret. Vid varje lägenhet står det en status, ex. "Visning avslutad" eller "Kontrakt tilldelat". Genom att läsa vad statusen är vet du mer om hur det går med uthyrningen av varje lägenhet.
    Här kan du läsa vad olika status betyder.

    Elin, Boplats Göteborg