Kan jag söka intern/extern omflyttning på Boplats?

Hej,

Om man har en lägenhet hos en hyresvärd och hittar en annons på boplats för samma hyresvärd, kan man då fortfarande ansöka till den lägenhet genom boplats eller gäller boplats bara för externa omflyttningar?

Tack i förhand!

Kommentarer

  • Hej Sara, tack för din fråga!

    Ja, om du har en lägenhet hos en hyresvärd och hittar en annons på boplats från samma hyresvärd, kan du ansöka till den lägenheten genom Boplats. Om du får kontraktet måste du då säga upp din gamla lägenhet.

    Göteborgs kommunala hyresvärdar (Bostadsbolaget, Familjebostäder, Poseidon), har ett bestämt flöde för sina lägenheter, där det bestäms vilka lägenheter som ska hyras ut via den interna omflyttningsplatsen och vilka lägenheter som ska läggas ut på boplats.se:

    • Om avflyttande hyresgäst har sagt upp sin lägenhet så kommer den först att läggas ut på hyresvärdens omflyttningsplats, där enbart andra hyresgäster kan söka den för internomflyttning.
      Om lägenheten inte blir uthyrd internt, kommer den sedan läggas ut på boplats.se istället.
    • Om avflyttande hyresgäst ska göra en internomflyttning, d.v.s. de lämnar lägenheten för att de ska flytta till en annan lägenhet hos samma hyresvärd, läggs den uppsagda lägenheten ut direkt på boplats.se.

    En del hyresvärdar, till exempel Mölndalsbostäder, väljer att ge företräde för de sökande på Boplats som redan är boende hos dem.hos dem.
    Då kan villkoren se ut såhär i annonsen:

    Elin, Boplats Göteborg