Måste man ha fast jobb för att kunna få en hyresrätt?

Hej!
Jag och min kille ska någon gång flytta och diskuterade ifall man behöver ha en fast inkomst/fast jobb för att kunna flytta in i en hyresrätt eller vad det är som gäller. Både min mamma och jag trodde att det var en självklarhet medan min kille tänkte att det inte var det. Så vad gäller för att kunna flytta in i en hyresrätt gällande inkomst?

Kommentarer

  • Hej Ida, tack för din fråga!

    Det är svårt att svara generellt på din fråga eftersom de olika hyresvärdarna som annonserar på Boplats ställer olika krav och villkor på sökande.
    • Många av lägenheterna på Boplats annonseras av de kommunala hyresvärdarna Familjebostäder, Bostadsbolaget, Gårdstensbostäder & Poseidon, som alla följer samma uthyrningspolicy.
      Klicka här för att läsa allmännyttans gemensamma uthyrningspolicy.

      De kommunala hyresvärdarna har på de flesta av sina lägenheter inga inkomstkrav och inga krav på anställning. Du kan alltså få en lägenhet hos en kommunal hyresvärd även om du inte har en anställning.

    • Privata hyresvärdar på Boplats har egna uthyrningspolicys. De brukar ha som krav att sökande ska ha en tillsvidareanställning eller provanställning. De har också ofta som krav att du måste en årsinkomst motsvarande tre gånger årshyran för den sökta lägenheten.

    Du kan alltid läsa hyresvärdens krav och villkor i lägenhetsannonsen. Inga krav eller villkor får tillkomma i efterhand.
    Elin, Boplats Göteborg