Kan hyresvärden förbjuda mig att ha husdjur?

Hej!
Varför har flera husvärdar som hyr ut sina lägenheter på boplats förbjudit husdjur utan att skriva ut sakliga skäl till detta? Detta bör ni ha som krav om man nu ska förbjuda husdjur i lägenheten. Enligt hyresgästföreningen: https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/avtal-och-juridik/far-jag-ha-husdjur-i-lagenheten

Kommentarer

  • Hej Charlie, tack för din fråga!

    Det är ett fåtal privata hyresvärdar som använder sig av villkoret att sökande inte får ha husdjur. Vi har varit i kontakt med dessa hyresvärdar för att uppmärksamma dem på att de inte kan förbjuda sina hyresgäster att ha husdjur om det inte finns särskilda skäl.

    Såhär skriver Hem och Hyra om rätten att ha husdjur i en hyreslägenhet:
    • Varje kommun kan besluta om att ha lokala bestämmelser för djur inom detaljplanelagt område. Skälet är framförallt att räddningstjänst och polis ska känna till var djuren finns.
    • Vill du ha orm som husdjur i lägenheten krävs det oftast ett sådant tillstånd från kommunen.
    • Sedan början av 2000-talet krävs tillstånd för ”giftiga sällskapsdjur” i många kommuner.
    • Värden kan inte förbjuda dig att ha hund, det är din lagliga rätt. Även om hyresvärden skriver i hyresavtalet att man inte får ha husdjur, så har du rätt till det. Enda undantaget är om du bor i ett allergihus eller liknande.
    • Du behöver inte fråga hyresvärden om lov för att få ha husdjur i din lägenhet. Men du har ansvar för djuret och måste se till att det inte smutsar ned eller skadar lägenheten.
    Elin, Boplats Göteborg
  • Hej Elin,

    Tack för ditt svar!
    Innebär detta att jag i min profil kan kryssa i rutan “Ingen i hushållet har husdjur", fast än jag har hund?

    Hälsningar,
    Charlie
  • Hej Charlie!

    Jag rekommenderar inte att skriva något på Mina Sidor som inte stämmer. När du söker en lägenhet är det ditt ansvar att se till att uppgifterna du har angett på Mina Sidor är korrekta.

    Det kan finnas sakliga skäl till att hyresvärden inte tillåter husdjur, även om de inte har angett skälen i annonsen. I så fall kan din ansökan bli underkänd om du har lämnat felaktiga uppgifter.

    Om du har frågor om villkoren på en specifik lägenhet, kan du alltid kontakta hyresvärden och fråga varför de har satt ett villkor om att husdjur inte är tillåtna. Om det är svårt att nå hyresvärden, kan du kontakta Boplats kundtjänst för att få hjälp att få svar.
    Elin, Boplats Göteborg